Säkrast i vinter – 21 däck i test

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-01

Aftonbladet hjälper dig att välja rätt bland årets vinterdäck

Alla är svarta, runda och luktar gummi. Men egenskaperna skiljer som natt och dag. Aftonbladets test, det mest omsorgsfulla och noggranna du kan hitta, hjälper dig att välja rätt.

Kan ett vinterdäck från Kina vara lika bra som ett från Finland?

Ja självklart. Och så står det också i reklamen.

Men när vi testar däcken skiljer det så mycket i grepp och köregenskaper att vi i testlaget blir rädda.

TEST Vad är det för gummi svenskarna köper? Vad har bilen jag möter i kurvan för däck? Duger de för att föraren i den mötande bilen ska klara sladden han får innan vi möts, eller ska han kana rätt mot mig? Och om han kanar mot mig – kan han överhuvudtaget bromsa?

Det är också nära till hands att familjens andrabil, den som mamma kör barnen till dagis med, får nöja sig med gummiverkstadens lågprisalternativ. Hur seriöst är det? När pappas bil bromsar på 50 meter och mammas på 190?

För just så hisnande resultat blev det när vi jämförde finskt med kinesiskt.

Test på alla väglag

Vi testar alla väglag som förekommer vintertid. Slät is. Det lömskaste underlaget av alla. Det som bildas på nolltid när dagens fuktighet framåt sena eftermiddagen fryser till ett tunt svart islager på asfalten.

Grov is, det väglag som bildas när dubbdäcken river upp den släta isen. Det ger lite bättre grepp.

Och snö, aningen tillplattad, men inte riktigt hård ännu.

Slask. Vårvinterns gissel som skiljer sig markant från alla andra underlag eftersom många däck vill plana ovanpå sörjan.

Och kanske det vanligaste underlaget av alla: Asfalt. Våt och torr.

Och sist spårig väg. Antingen räfflad av väghyveln eller spårig av tunga lastbilar och dubbdäck.

I år har vi desutom testat däckens rullmotstånd. Ju mer lättrullat, desto lägre bränslenota.

Tumregeln som bekräftas nästan varje år vi testar, jag har gjort vinterdäcktest sen mitten av 1980-talet, är att dyra däck oftast är bra, och billiga oftast sämre.

Dyrast inte alltid bäst

Men det dyraste behöver inte vara bäst. Och det som vann förra året behöver inte vinna i år.

Gislaved Nordfrost är typexemplet på en gammal vinnare som inte hänger med när konkurrenterna tar fram nya däck. Ja, inte

bara konkurrenterna.

Gislaved ägs av tyska multijätten Continental som vill att däck med tillverkarens eget namn ska vara bäst, och att alla Contis så kallade second brands ska vara lite sämre.

Vårt fina Gislaved har devalverats till ett av Contis många andraklassens sidomärken medan däcket med Conti-loggan vinner hela testet.

Alla Kina-däcken är katastrof

Men hur är det med Kina-däcken? Vi har tre stycken med i år. Alla är totala katastrofer och inget borde säljas i Sverige.

King Star är störst i Sverige och har funnits här flera år. Importören Amring i Göteborg är stor och etablerad men visar med King Star att det bara är profiten som räknas. Om folk sen råkar illa ut är det deras sak...

Kinesiska skitdäcket Goodride och nästan lika dåliga Federal från Taiwan säljs på nätet av bland andra Dackonline.

De flesta däcken i årets test är utvecklade för nordisk vinter. Men några är tillverkade för Mellaneuropeiska vintrar där högfartsegenskaperna på barmark väger tungt.

Vi har bland annat med ett H-klassat däck från Continental, tänkt för att susa fram på Autobahn i farter upp mot 210 km/tim.

Jo då, det är bäst i test på barmark, torr och våt asfalt.

Och det hänger med på snö, som ju kommer plötsligt och ibland rikligt även i Tyskland. Men som aldrig hinner pressas ihop till det isliknande före vi brukar ha i Sverige.

Autobahn-däck usla på is

Därför är Autobahndäcket värdelöst på is. Det finns ju ingen is i Tyskland, som är däckets huvudsakliga marknad (när tyska biltidningar testar vinterdäck brukar de inte ens bry sig om att köra på is. En tysk kollega sa en gång: Varför ska vi testa på is? Det går ju ändå inte att köra på is!).

Tillverkaren tar inget ansvar

Men – både biltillverkare och däckindustri vill sälja de dyra högfartsdäcken i Sverige. För de ger bilen så bra egenskaper på barmark, och för att de ser snygga ut. Och, kanske, för att förtjänsten på sådana däck är betydligt högre.

Om föraren sen halkar omkring som smörklicken i stekpannan på is är det varken biltillverkarens eller däcktillverkarens ansvar.

Det är därför vi gör det här testet varje år.

Det är därför vi gör tusen och åter tusen testkörningar med däcken för att hitta styrkor och svagheter.

Vi är fem, sex förare, ett gäng däckbytare och så alla som jobbar med att hålla banorna i toppskick.

För alla tester måste vara ”repeterbara”. Det betyder att banan måste vara exakt likadan varje gång vi bromsar, accellererar eller gör undanmanövern.

Våra resultat får inte bero på att väglaget förändrats, eller på att föraren slappnar av en stund.

Testar som tillverkarna

Därför körs alla tester med flera förare. I flera dagar. I olika temperaturer, men aldrig när det är kallare än minus 10.

Våra tester håller minst samma höga kvalitet som när däcktillverkarna själva testar.

Alltså, som när de seriösa tillverkarna testar. Kineserna då? Nej, de har nog aldrig kört på snö och is. De nöjde sig med stämpeln ”M+S”.

Säljsida | Plus |
Aftonbladet

Följ ämnen i artikeln