Audis värsting RS6 nu som sedan

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-13

V10 och 580 hästar

Tappar du tiondelar mellan trafikljusen när bagaget i kombin är fullt?

Lugn.

Nu kommer Audis värsting RS6 i sedan-version.

Med lite mindre bagageutrymme.

Men med lika mycket drag under huven.

Som parhäst till den kraftfulla sportkombin RS6 Avant lanseras nu RS6 Sedan med samma hysteriska V10-motor på 580 hästar.

Rent tekniskt sett är de båda bilarna så gott som identiska. Sedanen blir en smula lättare utan kombins stora bagagerum.

Som sig bör har en bil i miljonklassen det mesta inkluderat. På utsidan finns bl a huvudstrålkastare med xenon-ljus och LED-dagsljuslampor i strålkastarhusets underkant, adaptiva ljus. I kupén hittar man material som kolfiber och aluminium. Högblank pianolack där det ska glänsa och läder och Alcantara där det ska vara bekvämt. De redan ordentligt skålade sportstolarna finns som tillval i en extra djup variant för framsätet.

Baksätespassagerarna kan njuta av den zonindelade automatiska luftkonditioneringen plus. För att klämma in RS6:an i en p-lucka finns parkeringsassistent fram och bak. Multifunktionsratten i läder och ett surround ljudsystem från Bose höjer känslan av lyx. I instrumenteringen finns också visning av trycket i de båda turboladdarna.

Löljligt mycket muskler

På tekniksidan är Audi RS6 Sedan ett stycke för sig. Med likadan motor som i Avanten garanteras fartresurser över det nödvändiga. Dubbla turbon i V10:an ger maximalt 580 hästkrafter. Permanent fyrhjulsdrift ger stabilitet och grepp. Vridmomentet på 650 Nm finns redan från 1500 varv och ända upp till max på 6700 varv.

Det betyder att från strax över tomgång och upp tills nålen slår i botten på det röda, finns kraft att förflytta berg. I princip. Fartresurserna uppges till hisnande 4,5 sekunder från 0-100 km/h. Sedvanlig toppfartsspärr vid 250 km/h ingår men kan flyttas upp till 280 km/h på kundens begäran.

Törsten blir därefter. Att hålla förbrukningen på 1,4 liter per mil vid blandad körning kan vara svårt. CO-utsläppen uppges vara 333 g/km.

Keramikskivor tillval

För att RS6:an ska hålla sig kvar på vägen i högre hastigheter är bilen utrustad med avancerad dämpning (Dynamic Ride Control) för en kurvtagning utan för mycket nigningar. Via hydraulik flödar vätska till dämparen på det yttre hjulet som då stabiliseras. Tre olika dämparinställningar kan väljas tillsammans med sportfjädringen.

Att få stopp på 2,2 ton bil i höga hastigheter kräver rejäla doningar. RS6:an har sexkolvsok i aluminium som nyper i stora bromsskivor, 390 mm fram, 365 bak.

Keramiska skivor (420 mm fram, 356 mm bak ) och effektivare bromsok är tillval för samma pris som en gubbigare fem år gammal Audi A6 Sedan, dvs 93 500 kronor.

Är det riktigt akut och du "råkar ha" 1 054 000 kronor över så kan Audi RS6 beställas från och med torsdag 14 augusti.

Följ ämnen i artikeln