Ford Focus kommer i helt ny version

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-11

Högre midjelinje och sportigare utseende

Om knappt ett år kan man gå till Fordhandlaren och köpa nya Focus. Och det är samma bil oavsett om du köper den av Bills bilar i Arizona eller Svenssons Motor i Svedala. Nya Focus är nämligen en så kallad världsbil, eller som Fords koncernchef Alan Mullaly uttrycker det ”one Ford”.

Men inte till hundra procent, en femtedel sparas för anpassning till lokala marknaders behov. Alltså kan Focus fortfarande vara mer körglad i Europa och mindre nervös på vägen i Nordamerika. Hur stor skillnad det blir egentligen återstår att se, men klart är i alla fall att Ford fortsätter att fokusera på körglädje.

Justerat styrservo

Och Ford vill ge ännu mer glädje bakom ratten. Därför har man utvecklat hjulupphängningen och finjusterat elstyrservot för att få ännu bättre respons. Dessutom har Focus en aktiv differential som ska ge bättre grepp i framvagnen och minska understyrning, alltså att bilen strävar rakt fram i kurvorna.

Focus är först ut på Fords nya C-bottenplatta som ska bilda bas för bland annat C-Max och Grand C-Max som redan visats samt för ytterligare sju olika bilmodeller. En viktig grund att stå på alltså.

Mest intressant på motorsidan är en elmotor. Focus blir nämligen första eldrivna Forden, men bilen ska i första skedet bara tillverkas för Nordamerika och debuten är direkt 2011. Förbränningsmotorer kommer i form av nya snåla bensinare och förfinade dieselmotorer, inga fakta ännu men Ford uppger att motorerna ska vara 10-20 procent snålare än dagens Focusmotorer.

Slutligen, en titt på inredningen. Ford lovar högre kvalitetskänsla och så långt allt väl, men formspråket ska följa Fiestas moderna idéer där Ford pratar om mobiltelefondesign. Låter inte så användarvänligt.

Följ ämnen i artikeln