Grön, grönare, grönast

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-31

Miljövänner? Audi A4, Toyota Prius och Volvo V50 Drive – två snåla dieslar mot en elhybrid.

Toyota Prius har blivit en ikon bland miljöbilarna. Nu är tredje generationen här.

Hur bra är den?

Vi ställer den mot två supersnåla dieselbilar, Audi A4 TDIe och Volvo V50 Drive.

Motorn drivs av helt vanlig fossil bensin. Ändå är Toyota Prius en miljöbil med maximal rabatt på förmånsvärdet för den som kör tjänstebil.

Långt under CO2-gränsen

Diesel är lika fossilt som bensin, men med ännu sämre rykte i miljökretsar. Sverige har alltid straffbeskattat dieseln och enligt lobbyorganisationen Gröna bilister är diesel ”djävulens påfund”.

Men Sverige har en norm för miljöklassade bilar, det är att utsläppen av CO2 inte får vara högre än 120 gram per kilometer, vad bränslet än heter.

Och nu har jävlarna inom bilindustrin snåltrimmat sina dieslar så att flera har utsläpp långt under den magiska CO2-gränsen. Först kom de riktigt små bilarna med dieselmotorer, sen bilar i Golf-klassen och nu har Audi lyckats få in en mellanklassare på 119 gram.

Det är Audi A4 sedan som kvalar in precis under gränsen, medan den 55 kg tyngre kombin inte klarar sig. Ännu...

Kombin Volvo V50 däremot går in, med bred marginal, på 104 gram.

Förvånansvärt pigg Audi

Audi har trots miljöstatus en riktigt pigg motor, 136 hästkrafter och grymt vridmoment. Det känns som en raketmotor i det här gänget.

Volvons 109 hk räcker och blir över, men någon raket? Nej, knappast.

Prius räknar ihop 136 hk, lika mycket som Audi, när både bensinmotorn och elmotorn laddar för fullt, men ingen raketkänsla i Prius heller.

På något märkligt sätt har Toyota prioriterat bort allt som har med körglädje att göra. Kanske för att markera att Prius inte har med traditionell bilkörning att göra, den är ett miljöbetonat transportmedel, inget annat.

Följ ämnen i artikeln