C’est bon!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-22

Nya Citroën C5 imponerar med kvalitet, komfort – och design

Citroën C5 tar revansch med ny form.

Och nu passar bilen en bredare publik.

Många förknippar Citroën med gasfjädring.

Ni har säkert sett en parkerad Cittra som sett märkligt låg ut. Gastrycket släpps ut vid parkering. Den stora fördelen med denna typ av fjädring är en utmärkt komfort och karosskontroll. Man svävar fram i en Citroën.

Men gasfjädring och kanske även en dos andra udda lösningar har skrämt iväg den breda publiken från märket. Därför är stålfjädring med vanliga stötdämpare standard i nya Citroën C5.

Men lugn alla Cittrafans, gasfjädring finns som tillval. Väljer man 2,0, en fyrcylindrig motor, betalar man ynka 3 000 kronor extra för Hydractive, som systemet kallas. I alla sexcylindriga versioner är det standard.

Föga förvånande går nya C5 med gasfjädring majestätiskt på landsvägen. Karossen kränger nästan inget och det går mycket fortare i kurvorna än det känns. Över stora gupp flyter bilen mjukt och bekvämt.

Självklart kan man höja och sänka bilen.

Vanlig fjädring lika bekväm

Finns det ingen nackdel med gasfjädringen?

Jo, mindre ojämnheter som skarvar, små potthål och liknande filtreras inte bort lika effektivt som de bästa bilarna med vanlig fjädring. Dessutom visar sig C5

med vanlig stålfjädring vara minst lika bekväm. Det enda som man förlorar är lite högfartsstabilitet. Men upp till svensk landsvägsfart går bilen finfint.

Förbättrad kvalitet

Mycket fjädringssnack, men hur är resten av bilen?

En punkt där C5 förbättrats rejält är kvalitetskänsla. Reglage och material känns mer solida. Om grejerna håller bättre återstår dock att se.

Lite överraskande har bagageutrymmet blivit 31 liter mindre och inte lika lättillgängligt då halvkombiluckan försvunnit. Nya C5 baseras på Peugeot 407 och det gör även att kupén blivit ganska kort. Dessutom finns det tyvärr spår av Citroën C4:s röriga knappuppsättning på mittkonsolen.

Vi provkör modellvarianten HDi 208. Det betyder V6 diesel med 208 hästkrafter och 440 Newtonmeter. Motorn är utvecklad av fransmännen, men finns även i Jaguar.

Motorn går mycket mjukt men känns inte så rask som man förväntar sig av en så stark diesel. Men kombinationen med en fin automatlåda är helgjuten i C5.

Vill man inte betala saftiga 333 900 kronor som testbilen V6 HDi Exclusive kostar finns instegsmodellerna 1,8i och 1,6 HDi för 199 900 kronor respektive 219 900 kronor. Både C5 sedan och kombi har premiär i maj.

Fredrik Pettersson, Martin Ström

Följ ämnen i artikeln