Nya biltrenden: Lutande cigarrbilar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-29

Jakten på låg förbrukning gör bilarna smalare i framtiden

Lutande tornet i Pisa har väl alla hört talas om, men lutande bilar?

Om några år kan vi få se lutande cigarrbilar i trafik.

Smala bilar är knappast en ny idé. Messerschmitt byggde den legendariska trehjuliga mikrobilen redan på 1950-talet, men låg efterfrågan tog död på idén.

Men jakten på låg förbrukning tvingar biltillverkarna att tänka i nya banor. Och ska man åka riktigt snålt krävs extremt lågt luftmotstånd. En väg att gå är smala bilar och nu ser vi en antydan till vad som komma skall – cigarrbilarna.

Cigarrformer

På årets Frankfurtsalong återupplivade VW sin cigarrbil L1, en låg, smal bil med fyra hjul och plats för två personer på längden. Med diesel- och elmotor stannar förbrukningen på 0,148 l/mil och bilen ska gå i produktion.

I Tokyo spinner Nissan vidare på temat, men deras eldrivna cigarrbil lutar i kurvorna. Det är förmodligen nödvändigt då Land Glider är betydligt högre än VW-konceptet.

Inte heller lutande, motorcykelliknande bilar är nytt, i Holland tillverkas redan Carver One och BMW har haft uppe idén på konceptstadiet med Clever från 2006 och nu senast häromdagen med Simple. Till skillnad från övriga kör BMW med två hjul bak och ett fram, alltså precis tvärtemot 1950-talets Isetta (konkurrent till Messerschmitt).

Följ ämnen i artikeln