Fords moderna Mondeo

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-02-19

Kusin till nya Volvo V70

Nya Mondeo är här.

Och visst har man lyckats med penndragen.

En aggressiv front, en något mesig bak, men totalt sett en mycket väl sammanhållen design.

Motorhuven är hög för att möta de nya kraven på bättre fotgängarskydd.

Tre karossvarianter kommer att erbjudas.

En vanlig sedan, en kombi och en mer lättlastad kombisedan.

Mer plats för alla åkande

Interiören är klart moderniserad. Och det är mer plats för alla åkande.

Bland annat har benutrymmet fram ökat 2,4 centimeter och axelutrymmet har ökat hela fem centimeter.

Som vanligt i Mondeo finns sätesvärme bak som tillval. Nytt för passagerarna bak är dock ventilationsutsläpp i brösthöjd.

Nio motoralternativ

Bagagevolymen är 535 liter för sedanmodellen. Kombin sväljer hela 1?745 liter med fällt baksäte. Precis som i Passat kan man välja bort riktigt reservdäck och nöja sig med punkasprej, då får man 15 liter mer bagagevolym.

Motorutbudet består till en början av fyra dieselmotorer och fem bensinare.

TDCi-dieslarna ger från 110 hk upp till 220 hk. Alla motorer är välkända från andra Fordmodeller idag, men en helt ny 2,3-liters bensinfyra på 161 hästar kommer under senare delen av 2007. En sexväxlad automatlåda är

också ny, de fem- och sexväxlade manuella känner vi igen sedan tidigare.

Tre modeller att köpa i sommar

Till standardutrustningen hör luftkonditionering, antisladdsystem, extern ingång på stereon för exempelvis en MP3-spelare och säkerhetsdetaljer som krockgardiner och knäkuddar.

Tillvalsutrustning som är ny för Mondeo är bland annat: adaptiv farthållare med kollisionsvarning, nyckellöst låssystem med startknapp, hjälp för start i backe samt däcktryckskontroll.

Mondeo debuterar på Genèvesalongen i mars. Debut i försäljningshallarna blir det först i sommar. Och alla tre karossvarianterna kommer samtidigt.

Martin Ström

Följ ämnen i artikeln