Välj rätt vinterdäck

Uppdaterad 2011-12-02 | Publicerad 2011-10-25

Sverige har redan haft sin första blixthalka och lagen kräver att du har vinterhjul på bilen från och med 1 december – om vinterväglag råder.

Ska du välja dubbat eller odubbat? Här benar Volvos expert ut hur du avgör vilka däck som är lämpligast. Undvik lågprisdäcken – för ”snålheten kan bedra visheten”.

Lagen säger att du måste ha vinterdäck på bilen från och med den 1 december – om vinterväglag råder. Oavsett vilket däck du väljer så är det oklokt att satsa på det allra billigaste alternativet. Läs mer om Volvos vinterdäck här.

– Ett udda fabrikat eller lågprisdäck är i de allra flesta fall inte i nivå med premiumdäcken. Det förekommer en del riktigt dåliga varianter bland lågprisdäcken. Livslängden på premiumdäck är dessutom så mycket längre att lågprisdäcken ofta visar sig bli dyrare i längden. Det säkraste, och många gånger det mest prisvärda, är att satsa på ett välkänt premiumdäck, säger Per Angervall, produktchef för däck på Volvo Personbilar Sverige AB.

Läs om Volvon som drar 0,19 liter per mil.

Kör in vinterdäcken

Tillhör du dem som alltid väntar med däckbytet tills den första snön har fallit? Du bör sätta på alla sorters vinterdäck i god tid innan vintern slår till. Vare sig de är nya eller har stått undanställda så bör de köras ett tag på barmark för att fungera optimalt på snö och is.

Att dina däck är lagliga innebär inte att de ger dig ett fullt skydd. Ett nytt vinterdäck ligger på cirka nio millimeters mönsterdjup. Lagkravet är minst tre millimeter, men redan när mönsterdjupet är under fem millimeter bör man vara medveten om att man inte längre har riktigt bra vinterdäck.

Ska man välja dubbat eller odubbat? Det beror på var, när och hur du kör. Är det mycket vinterväglag eller barmarkskörning – kör du ofta till fjällen, eller kör du mycket nere på kontinenten? Enligt Per Angervall är dubbdäck alltid är det säkraste alternativet på is eller packad snö. Även vid slask på vägbanan är dubbdäck bättre än friktionsdäck som slaskplanar tidigare än dubbdäck.

Sju av tio väljer dubbat

I Sverige väljer nära sju av tio att köra med dubbar. Det gäller dock att man kör in sina dubbdäck. Under minst 50- men gärna 100 mil ska man bromsa och svänga försiktigt och vara lätt på gasen. Det gör att dubben sitter kvar bättre och längre.

– Dieselbilar har så mycket vridmoment i dag att man kan köra ur dubben på en förmiddag om man kör oförsiktigt med nya dubbdäck Stillastående på asfalt ska man undvika att vrida på ratten om man har dubbdäck på bilen – det är som att dra ur dubben med en tång, säger Per Angervall.

Om du väljer att köra odubbat så måste du bestämma dig för om du vill ha friktionsdäck av nordisk typ, eller av (mellan) europeisk typ. Nordiska friktionsdäck är som namnet antyder anpassade för nordiska förhållanden. De är väldigt uppskurna i mönstret och erbjuder ett ypperligt vintergrepp. Andra fördelar är att de är tysta och att de rullar lätt.

Sämre stabilitet på barmark

De nordiska däcken har dock sämre bromsegenskaper vid våt vägbana. En annan nackdel med de nordiska däcken är att de är mjuka och ger sämre stabilitet på barmark.

– Nordiska vinterdäck passar otroligt bra i norra Sverige, men de är inte alls bra om du exempelvis kör på Autobahn. De har sämre stabilitet i högre farter. En undanmanöver eller ett snabbt filbyte i hög fart kan ge riktigt läskiga kast och det kan rentav sluta illa, säger Per Angervall.

De europeiska friktionsdäcken är inte lika bra vid vinterväglag, särskilt på is, men de är avsevärt bättre vid undanmanöver och bromsning på våt vägbana. De är också tysta.

Olika modeller kräver olika däck. På Volvo testar man ut specifika däck för respektive bilmodell. Med resultaten från testerna i kombination med bilägarnas erfarenheter kan Volvo rekommendera de däck som passar bäst för kundens behov.

Skifta på Volvos serviceverkstäder

För dig som kör Volvo finns det många fördelar med att skifta hjulen hos någon av Volvos serviceverkstäder. Läs mer om Volvos däck här. Där har personalen kunskaper om vad som passar dina behov och vilka dimensioner som är tillåtna för just din bilmodell, med detaljer som belastnings- och hastighetsindex. Volvohandeln monterar endast hjul och däck som är godkända enligt helfordonsgodkännandet, för att inte äventyra bilens egenskaper negativt. Dessutom finns möjligheten till förvaring på däckhotell.

Att välja rätt fälg till bilen är nog så viktigt. Per Angervall anser att man ska hålla sig till biltillverkarens kombination av däck och fälgar till respektive modell. Varje fälg har en viss ”offset”, det vill säga avståndet mellan fälgens anliggningsyta och centrumlinje. Förändringar av denna offset kan påverka säkerheten. Enligt däckexperten har många ”universalfälgar” som vissa i branschen erbjuder, en felaktig offset för bilen.

– När du väljer kompletta hjul eller fälgar från biltillverkarnas originalsortiment så vet du att dessa är anpassade för just den aktuella bilmodellen och dess egenskaper. Hjulen, kombinationen däck och fälg, är en del av bilen och testas noggrant på varje bilmodell, säger han.

Volvo