En Amazon i nyskick

Uppdaterad 2011-07-04 | Publicerad 2010-06-02

En av Sveriges finaste Amazoner finns i Falun. Ägaren nöjde sig dock inte med en bil i toppskick.

Mats Larsson byggde om den vita 68:n till sin dröm-Volvo – en 122S.

– Den väcker väldigt mycket uppmärksamhet var den än kommer. Folk säger, ”det är otroligt – det är bättre än nytt”. Det är kul, säger Mats Larsson.

Sedan 2007 är civilingenjören från Falun ägare till den bil som han har sökt efter med ljus och lykta – i alla fall nästan. Uppväxten präglades av pappans Volvobilar och 1977 fick den då 17-årige Mats ta över familjens fem år gamla Volvo 142 GL – sedan dess har ett otal timmar i garaget gjort honom till en fingerfärdig mekaniker.

Mats dröm var länge att äga en vit Amazon 122S. Sommaren 2006 såg han ett mycket fint exemplar under en cruising i Falun – sedan var jakten i full gång.

Oöverstigligt krav

Kravet på en vit bil i toppskick visade sig vara oöverstigligt. Mats annons i Vi Bilägare bar dock frukt i form av en vit Amazon 121:a i ett fantastiskt skick. 84-årige Wilbert Grund var den sjunde ägaren, men bilen såg ut som ny.

Amazonen av 1968 års modell rullade ut från Torslanda i november 1967. Den började sitt liv som demobil på Hans Persson Bil i Fagersta. 1977 ställde den femte ägaren av Amazonen – och den förblev avställd i 27 år. Då hade Volvon rullat 6 693 mil. 2002-2003 genomgick bilen en lätt renovering, med ny lack och mekanisk genomgång – dock utan större plåtarbeten. Sommaren 2004 gick den åter i trafik och plockades då upp av farbror Grund.

Klonades till en 122S

När Mats väl fått händerna på 121:an så började arbetet med att klona bilen till en 122S. För detta krävdes att M40-växellådan byttes ut mot en M41 med overdrive, donerad från en 69:a. Motorn uppgraderades till 122S specifikationer och det som syns tydligast i motorrummet är att enkelförgasaren bytts ut mot dubbla SUHS6 – och med nya emblem var förvandlingen genomförd. Motorrummet gjordes i ordning 2008 och nu har det en stor dragningskraft på många Volvoentusiaster.

– Varje gång jag öppnar huven på en veteranträff står det direkt 15-20 personer och fotar – det är kul, säger han.

I dag har den vita Amazonen gått 7 300 mil. Volvon rullar på tidsenliga 165 x 15-däck från sjuttiotalet och nyrenoverade 5,5-tums tillbehörsfälgar finns tillhanda den dag Mats tröttnar på de fina originalfälgarna. Även inredning med klädsel är i ett utsökt originalskick.

Undviker nytillverkat

Mats har eftersträvat att Amazonen ska vara så nära nyskick som möjligt. Han undviker dock nytillverkat. Det är NOS som gäller – ”New Old Stock”, vilket innebär gamla originaldelar i obruten förpackning. Bland annat har Volvon fått nya grillhalvor. Enligt Mats är det detaljarbetet som avgör kvalitén på en renovering.

– Jag tror att det som är speciellt med mig är min noggrannhet och mitt sinne för detaljer som ger ett gott resultat i sin helhet. Ska man skapa ett väldigt fint veteranfordon så bidrar varenda detalj till helhetsintrycket, säger Mats Larsson.

Är du sugen på att se hans Amazon och andra fina veteranfordon? Den 1 juli har du chansen att få uppleva bilen live på Lugnet i Falun. Mellan klockan 18:00-21:00 håller Mats en veteranfordonsträff där alla med en klassisk Volvobil är hjärtligt välkomna.

Volvo

Följ ämnen i artikeln