Porsche mot Lotus och Renault

Sommar, sol och dallrande asfaltsvärme. Sportbilarnas tid är nu. Vi plockar ut mittmotorvagnarna Lotus Evora S och Porsche Cayman S som får möta budgetalternativet, underdogen i sammanhanget, Renault Megane RS på racerbanan. Vilken ger mest körglädje för pengarna?

Strax dyker utmanarna upp. Först en skimrande ljusblå Lotus Evora S. Precis som i Porschen ruvar en sexcylindrig motor i mitten av bilen, toppeffekt 350 hästkrafter.

Vid bensinpumpen intill rullar en knallgul Renault Megane RS upp och tankas full med högoktanig bensin.

Vad gör en vanlig kompakt halvkombi i det här sällskapet, kanske du frågar dig. Blott 265 hästkrafter ur en fyrcylindrig tvålitersmotor som dessutom driver på framhjulen. Den har väl inte mycket att sätta emot två fullfjädrade sportbilar... eller?

Logga in med Plus för att se vilken av bilarna som vinner – och det är kanske inte den du misstänker...

Vi testar:

Renault Megane RS – världens snabbaste framhjulsdrivna bil på Nürburgring

Porsche Cayman S – hårdtestad på samma bana

Lotus Evora S – utvecklad av ingenjörerna som byggt Top Gears testbana

Så klarar sig bilarna i sex olika ronder

Fransk budgetsport möter tysk och brittisk sportbils-adel på Tierp

Bli Plus-kund idag!

Som Plus-prenumerant får du varje dag nytta, nöje och fördjupning från Nyheter, Sportbladet, Nöjesbladet och våra populära bilagor, som Aftonbladet Bil.

Följ ämnen i artikeln