Nya Grand Vitara - ärlig stadsjeep

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-10-01

Lågprisare med fyrhjulsdrift

Alla stadsjeepar är inte svindyra.

Suzukis senaste är en ren lågprisare.

Ändå har den både fyrhjulsdrift och lågväxel.

Suzuki Grand Vitara finns nu med tvåliters fyrcylindrig motor - och superlågt pris.

Det är inte den mest moderna stadsjeepen och inte heller den säk-raste (tre stjärnor i EuroNcap). Men det är absolut den billigaste - om man ser till hur den är utrustad.

Bilen har inkopplingsbar lågväxel och fyrhjulsdrift.

I priset som är några tusenlappar lägre än instegsmodellen av storsäljaren Hyunda Santa Fe ingår luftkonditionering, eluppvärmda backspeglar, partikelfilter och yttertempmätare.

Den fyrcylindriga motorn levererar 128 hästar och visst är den segare än V6:an. Den är dessutom en smula bullrig och men nog räcker lilla motorn vid vanlig körning.

Billigare med bakhjulsdrift

Växlingen sker med känsla. Tydliga markeringar talar om vart spaken är på väg och mekaniken inger förtroende.

Fyrhjulsdriften kan kopplas in i hastigheter upp till 100 km/tim så det går utmärkt att åka bakhjulsdrivet (och bränslesnålare) tills man behöver bättre grepp.

Tyvärr finns det bara två nackstöd och två trepunkts säkerhetsbälten i baksätet som är delbart 50/50.

Och längst bak finns bara 277 liters bagage, lite påvert tyvärr.

Bakluckan är sidohängd vilket gör det nästan omöjligt att öppna luckan om man har ett släp påkopplat, men bilen fungerar annars bra som dragbil.

Dragvikten med B-körkort är höga 1 480 kilo, framkomligheten troligen bättre än orken.

Grand Vitara 2,0 är ingen het nyhet men den är ärlig och robust. Den känns lite föråldrad i hela sin karaktär men den har en viss burdus charm.

Frågan är om det räcker för att kriga framgångsrikt.

Suzuki Grand Vitara 2,0

Torbjörn Stålenhag (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln