VW Fox

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-12

Räven ersätter vargungen

Volkswagen är inte längre bilar för folket. Det är konkurrenter från Korea, Italien och Frankrike som i dag förknippas med budgetbilar.

Men nu är den tyska folkvagnen på väg tillbaka.

Den heter Fox och tillverkas i Brasilien.

Minsta VW-modellen Lupo ("vargen") har blivit för dyr. Den säljs riktigt dåligt, och VW-ledningen har insett att den inte har en chans mot budgetmodellerna från Kia, Hyundai, GM-Daewoo, Fiat och Renault som är både billigare och rymligare.

Samma plattform som Polo

Därför kommer i vår en helt ny Folka - med prislapp under 10000 euro (cirka 92000 kronor).

Den heter Fox "räven" och byggs i Brasilien. Den baseras på samma plattform som nuvarande Polo, vilket betyder att den ger anständigt benutrymme åt två vuxna i baksätet. Gamla Lupo är i praktiken 2+2-sitsig.

Jämfört med Lupo har Fox 14 cm större avstånd mellan hjulaxlarna samtidigt som den är 27 cm längre och 7 cm högre. Bagageutrymmet sväljer 260 liter, och det kan förstoras genom att baksätet kan skjutas 15 cm framåt vid behov. Fäller man ner baksätet blir lastutrymmet lite drygt en kubikmeter (1016 liter).

Säljs under våren

VW Fox kommer i en tredörrarsversion. Motorutbudet känns igen från Polomodellen: två bensinmotorer på 55 respektive 75 hästkrafter och en trecylindrig turbodiesel på 75 hästar.

I priset ingår dubbla krockkuddar fram, ABS-bromsar och servostyrning. Antisladdsystem finns som tillval.

Volkswagen Fox börjar säljas i Tyskland i april och kommer till några svenska biluthyrningsföretag i maj. Den stora Sverigeintroduktionen sker efter sommaren.

Fakta/VW Fox

Konkurrenterna

Björn Bergman (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln