”Lika farligt som rattfylla”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-18

KLICKA PÅ GRAFIKEN DFÖR STÖRRE VERSION

Mobilen orsakar dödsfall i trafiken.

Och nu visar Aftonbladets undersökning att varannan bilförare under 30 år skickar sms – när de kör.

– Det är lika farligt som att vara rattfull, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.

riskfyllt fingrande Nästan 6 av 10 svenskar använder sin mobil i trafiken, enligt Aftonbladets undersökning. Och att skicka textmeddelanden och köra bil innebär att man löper 23 gånger större risk att råka ut för en olycka.

Nästan 6 av 10 svenskar använder sin mobil i trafiken, enligt en unik undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Aftonbladet.

– Tyvärr är det många som inte tänker på riskerna. Att titta ner på sin mobil under några sekunder kan räcka för att förstöra ett liv, säger Claes Tingvall.

– Och om föraren skickar ett textmeddelande löper han 23 gånger större risk att råka ut för en olycka. Det motsvarar nästan att köra rattfull.

Totalförbud i Spanien

Ingen vet säkert hur många bilolyckor mobilanvändningen orsakar. Men enligt beräkningar från Vägverket ligger den bakom minst fem dödsfall varje år. Och enligt experterna kan mörkertalet vara stort.

– Vid en olycka är det sällan en förare erkänner att han pratat i mobilen. Det kan ju vara en grund för att dömas för vårdslöshet i trafik, säger Jan Sandberg, vd för NTF.

I Spanien får bilförare inte använda mobilen alls och i många andra europeiska länder är man tvungen att använda handsfree.

I Sverige finns fortfarande inget förbud. Men nu vill svenskarna ha en förändring.

Många vill ha regler

I Aftonbladets undersökning har 1 000 personer tillfrågats och nästan 8 av 10 vill införa någon form av restriktion. De flesta vill dock inte ha ett totalförbud, utan föredrar krav på handsfree.

– Det är faktiskt en del av problemet. Folk som har handsfree invaggas i en falsk trygghet. För den är precis lika farlig. Om man nu ska ha ett förbud borde det vara ett totalförbud, säger Christopher Patten, forskare i trafikbeteende.

Regeringen planerar dock ingen ny lagstiftning:

– Men vi följer trafiksäkerhetsforskningen och värderar vilka åtgärder som behövs. Och vi har infört en ny del i körkortsutbildningen som fokuserar på risker i trafiken, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson (C).

Följ ämnen i artikeln