Dubbat är bäst

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-16

Trafikverket svänger – efter Aftonbladets test

Aftonbladets däcktest fick effekt.

Dubbdäck är bäst, konstaterar Trafikverket i en ny undersökning.

Och gör en skarp u-sväng i debatten.

Dubb - det enda som greppar när det är riktigt halt, enligt Robert Collin. Foto: Lasse Allard

Dubbdäckens vara eller inte vara har diskuterats i många år.

Men beskedet från myndigheter och politiker har länge varit glasklart – dubbdäcken måste bort. De skadar både vägar och luftkvalitet.

Och samtidigt som flera svenska kommuner förbereder dubbdäcksförbud på utvalda vägar, gör Trafikverket en kovändning i frågan.

Lägre risk

I en ny undersökning konstaterar myndigheten att dubbdäck minskar risken för dödsolyckor med 42 procent, jämfört med dubbfria vinterdäck. De framhåller också att det är mycket olämpligt att välja bort dubbdäck om bilen saknar antisladdsystem.

– Däcken har större inverkan på säkerheten än vi trodde. Tidigare studier har inte visat så stora skillnader, säger Johan Strandroth, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket.

Fästet släpper lätt

I februari följde han och två andra representanter från myndigheten med Aftonbladet till finska Ivalo för ett däcktest.

– Det var där vi fick inspiration att genomföra det här testet, säger Johan Strandroth som tillsammans med sina kolleger har analyserat alla dödsolyckor med personbilar under 2000-talet.

– De insåg det vi vetat hela tiden, hur lätt fästet släpper utan dubbar, säger Jonas Bladh, redaktör för Aftonbladets bilredaktion.

Trafikverket kommer inte göra några ändringar i sina rekommendationer, men tycker att kommuner som funderar på att införa dubbdäcksförbud ska tänka efter ordentligt innan.

Jonas Bladh tror att undersökningen kommer att få stora konsekvenser för dubbdäcksdebatten.

– Förhoppningsvis förstår politikerna att de måste sätta säkerheten först. Vem vill inte minska olycksrisken med 42 procent?

”Förändrar inget”

Miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M), som införde dubbdäcksförbud på Horsgatan i Stockholm förra året, svarar:

– Den här undersökningen förändrar ingenting. Det viktiga för oss är att klara de luftkvalitetskrav som regeringen åtagit sig, och som EU kräver.

Har luftkvaliteten blivit bättre på Hornsgatan?

– Det är för tidigt för att dra några slutsatser.

Vad har du för däck på din bil?

– Jag kör inte bil, jag cyklar.

Följ ämnen i artikeln