Även stadsjeepar kräver vinterdäck

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-28

Unikt test – bästa vinterdäcket till din stadsjeepLuras inte av fyrhjulsdrift och grova sommardäck

Den som kör jeep känner sig säker och för många är just säkerheten det allra viktigaste med stadsjeepen.

Ändå kör många på sommardäck – året runt. Mönstret ser ju så förtroendeingivande grovt ut. Men bli inte lurad – däcken kan bli livsfarliga på vinterväglag.

Jeep-däcken är märkta ”M+S”, Mud and Snow. Godkända för vinterkörning.

Men märkningen är bedräglig. Sommardäck är sommardäck och vinterdäck vinterdäck. Det finns inga tulipanaroser, det finns inga däck som konstruerats för att vara både och.

För ett par år sedan, i mellandagarna, kom jag bakom en Volvo kombi fullastad med familj och julklappar och varma kläder. Och det där med kläderna var tur.

För i en kurva möter vi en lika fullastad stadsjeep, en BMW X5 med familj, julklappar och varma kläder.

BMW-föraren känner sig trygg i sin stora jeep, med det fina fyrhjuliga drivet som gör att han kan gasa på när andra saktar ner.

Från hans håll är kurvan en nerförsbacke, och så nyper den till precis över järnvägsövergången.

Föraren bromsar in och vrider på ratten. Men bilen vill bara rakt fram, utan att sakta ner.

Rakt över på motsatta körbanan, och rätt in i den mötande Volvon.

Båda bilarna fick bärgas, men ingen människa skadade sig.

Märkningen är ingen garanti

Men vad berodde olyckan på? Jo, på att jeep-föraren litade på att hans M+S-märkta, grovmönstrade sommardäck skulle fungera lika bra på nysnön som på asfalt.

Vinterdäckslagen gäller jeepar lika mycket som personbilar, och M+S-märkningen är definitivt ingen vintergaranti.

Inte ens en garanti att polis och försäkringsbolag tycker att du har godkända däck om du är inblandad i en olycka.

För det räcker inte med märkningen, däcken ska dessutom, enligt den luddiga svenska lagdefinitonen, vara utvecklade för vinter. Och det är inte sommardäcken.

Varför finns märkningen där då? Jo, för att i USA kräver vissa stater M+S-märkning på vintern, men säger ingenting om att däcken dessutom ska fungerar på vinterföre. Därför är precis alla USA-sommardäck M+S-märkta. Även vanliga personbilsdäck.

Och nu håller otyget på att sprida sig till Europa, och Sverige.

De försåtligt märkta jeep-däcken är redan här, personbilsdäcken kommer med internethandeln.

Sommardäcken blir hårda

Riktiga vinterdäck har rätt gummiblandning, som inte stelnar till hårdplast i kylan och har rätt mönster för att fungera på is, snö och slask.

Sommardäcken börjar bli hårda redan vid plus 5, och sen blir det bara värre, och mönstren, även om de ser grova ut, täpps snart till av snö och slask.

Vad hör jag? Dyrt att köpa två omgångar däck?

Så lät det inte när du valde den dyra och törstiga fyrhjulsdrivna bilen. Så låt inte snålheten bedra visheten nu när vägarna fryser på.

Läs vårt unika jeep-däcktest och kolla in vilka däck som ger bästa greppet.

Ladda ner testet här!

Säljsida | Plus |
Aftonbladet

Följ ämnen i artikeln