Sjunde himmeln i nya AeroSeven

Uppdaterad 2013-11-22 | Publicerad 2013-11-21

Caterham ersättare till ikonen Seven

För fyrtio år sedan köpte Caterham tillverkningslicenserna från Lotus för modell Seven. Nu är de på gång med en efterträdare. Vi drömmer om Caterham AeroSeven – Formel 1-bilen som du och jag förhoppningsvis har råd med.

Kan 240 hästkrafter göra en bil till roligast i hela världen? Om det är någon som kan, så är det Caterham. Med Lotus-grundaren Colin Chapmans grundidé om lättviktig körglädje ständigt i huvudet har Caterham förgyllt bilvärlden i över fyra decennier vid det här laget, även om Seven-modellen egentligen debuterade redan 1957 under Lotus namn. Trots att AeroSeven blir Caterhams första bil med antisladdsystem är det en värdig efterträdare och lär inte göra någon besviken, allra minst herr Chapman själv.

240 hästkrafter

Här har kunskapen hämtats från företagets alla divisioner. Caterham Technology & Innovation har arbetat nära såväl deras Formel 1-team som kompositverkstaden och Seven-avdelningen. Resultatet är en kraftigt uppdaterad version av nuvarande CSR-plattform och världens mest högvarviga EU6-motor. Tvåliters­motorn hämtas i grunden från Ford men vidareutvecklas inom Caterhams väggar för att passa bilen. Och räkna med att få varva. De 240 hästkrafterna är fulltaliga först vid 8 500 varv per minut. Det krävs när man ska plocka ur imponerande 120 hästkrafter per liter ur en sugmotor.

Väger bara 600 kilo

Kraften fördelas via en sexväxlad manuell låda och från stillastående når man 100 knyck efter mindre än fyra sekunder tack vare en vikt på cirka 600 kilo. För de som oroar sig över det nytillkomna antisladdsystemet har Caterham lugnande nyheter. Systemet är fullt justerbart via den Formel 1-inspirerade ratten med vred för de olika inställningsmöjligheterna och via mittkonsolens pekskärm.

Även om AeroSeven bara är ett koncept hittills lovar Caterham att produktionen startar under nästa år vid fabriken i Dartford, Storbritannien och att de första bilarna levereras samma höst. Några prisuppgifter talas det ännu inte högt om, men vi räknar med ett överkomligt pris. För drömma får man alltid göra.

Erik Gustafsson

Följ ämnen i artikeln