Remjohan tillbaka i Volvo

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-05-29

Steglösa växellådan gör comeback

TEKNIK

Den steglöst variabla växellådan gör comeback i Volvo. Växellådan som sitter i alla motorsågar, EU-moppar och snöskotrar anpassades till bil av holländska

Daf

på 1960-talet. Den unika lådan hamnade så småningom i

Volvo 340/360

.

Växellådan, som byggde på ett par remdrivna variatorer, döptes av göteborgshumorn till Remjohan.

Den hade ett par trista svagheter. Dels gick remmarna ofta av, då stannade bilen. Dels ylade motorn extremt oskönt vid acceleration.

Motorn varvade mycket vid gaspådrag och när man hade accelererat klart fortsatte motorn på sitt onaturligt höga varv en stund innan varvtalet sjönk till normal nivå.

Moderna versioner

340 fick senare traditionella växellådor som alternativ och när 340 ersattes av 440 försvann variomaten för gott från Volvo. Tills nu alltså.

Remjohan finns i flera moderna versioner med samlingsnamnet CVT, Continiously Variable Transmission, kontinuerligt variabel transmission. De finns som alternativ i allt från japanska småbilar till Audi A6.

Numera är remmarna ersatta av tillförlitliga stålband eller kedjor men det hemska motorvarvet finns kvar, i synnerhet i hop med svagare motorer.

Att Volvo skulle ta upp CVT igen efter all kritik mot Remjohan var det väl ingen som trodde.

Men nu erfar Aftonbladet att S40 och V50 just nu sluttestas med den nya lådan. Sverige är inte någon CVT-marknad, enligt Volvo, men i Centraleuropa vill många köpare ha en billig automatlåda och då passar CVT bra. Robert Collin

Följ ämnen i artikeln