Officiell: Nya V40 Cross Country

Publicerad 2012-09-19

Premiär för Volvo i skogsmulle-kostym

Volvo visar V40 Cross Country för första gången. Minstingen blir också först med att inte heta "XC" längre.

Inför Parissalongen, där bilen har premiär, visar nu Volvo officiella bilder på V40 Cross Country, som vi tidigare visat spionbilder på och som vi för första gången kunde avslöja på en reklamfotografering i Norge strax före sommaren. Men nu kan vi för första gången se den på de bilder som Volvo vill att vi ska se. Antagligen fotograferade i Norge...

- Nya V40 Cross Country bygger på den tradition vi startade 1997 med V70 Cross Country. Den är framtagen för kunder som vill krydda vardagen med lite äventyrskänsla, säger Lex Kerssemakers på Volvo Personvagnar.

Återgång till äldre namn

XC-namnet ska fortsättningsvis vara förbehållet de högbyggda stadsjeeparna XC60 och XC90.  Cross Country hette ju den första fyrhjulsdrivna, terrängutrustade V70-versionen på 1990-talet. Det var först senare som namnet ändrades till XC. Men nu blir det alltså en återgång och nya V40 Cross Country är först ut. V40 Cross Country är ju också den hittills mest försiktiga terrängomgörningen från Volvo. Inga svarta skärmkanter och så vidare. Istället är det en mer nedtonad design, inte långt från hur vanliga V40 ser ut.

- Just där ligger skillnaden mellan våra XC och Cross Country modeller. En XC är en utpräglad crossover med framhävda designdetaljer och en upphöjd förarposition. En Cross Country är en uttrycksfull, mer kapabel version av en herrgårdsvagn eller kombikupé, förklarar Lex Kerssemakers.

40 mm mer markfrigång

Föraren i en V40 Cross Country sitter 40 mm högre än i en standard-V40. Det som utvändigt är unikt för Cross Country-versionen är att den har lika stora hjul som på en Volvo V70, med fälgar upp till 19 tum. Front med mörk kontrasterande stötfångare, grill med mönster som en bikaka och upprättstående positionsljus. Skulpterade nedre sidopartier samt bakre stötfångare  med inbyggd hasplåt.

V40 Cross Country kommer med samma motoralternativ som V40, men värt att notera är att det bara är ett motoralternativ som går att kombinera med fyrhjulsdrift. Väljer du toppmotorn, 2,5-litersturbon T5 på 254 hästkrafter, kan du också välja till fyrhjulsdrift. T5-versionen kommer dessutom med en sexstegad automatlåda. För övriga motoralternativ kan du välja mellan manuell, automat eller dubbelkopplingslådan Powershift. Utöver T5, finns T4 på 180 hästkrafter. På dieselsidan finns D2, D3 och D4. Minsta dieseln, D2, är faktiskt nere under 100 gram koldioxid per kilometer. 1,6-litersmotorn har 115 hk och släpper ut 99 gram CO2 per kilometer.

17 000 bilar per år

Hill Descent Control finns på T5-versionen med AWD och reglerar automatiskt bilens fart i nedförsbacke. V40 Cross Country har även en Hill Hold-funktion som förenklar start i backe. Samtliga motorer har start-stopp och bromskraftåtervinning, både med manuell och med automatisk växellåda.

Volvo räknar med att sälja 17 000 V40 Cross Country per år. Drygt hälften av bilarna går till Europa och ungefär 30 procent till Kina. Bilen kommer att byggas i belgiska Gent och produktionen startar i november.

Följ ämnen i artikeln