Så prutar du när du ska köpa bil

Tricken som kan funka – och de du ska undvika

Publicerad 2024-04-17

Att pruta på något, oavsett vad man köper, kan kännas obekvämt – och det kan leda till att parterna låser sig istället för att mötas i en affär.

Vill man betala mindre, ska man istället tänka helt tvärt om!

– Beröm säljaren istället, säger Michael Luft, värderingsman hos Bilweb Auctions.

Det finns trick att ta till för att få ner priset när du köper bil.

Michael Luft är värderingsman hos Bilweb Auctions och har lång erfarenhet av att både köpa och sälja bilar. Hans grundinställning är att istället för att klanka ned på bilen man är intresserad av så ska man lyfta både för- och nackdelar. Det ger större chans att man som köpare och säljare kommer överens.

– Folk brukar gå in för att hitta fel, och pruta utifrån det, men som säljare så blir det lite tjatigt. Jag brukar bilda mig en allmän uppfattning om bilen, det finns alltid saker som är bättre och sämre.

Att vara väl påläst, och veta vad liknande bilar kostar är viktigt.

Michael Luft på Bilweb Auctions.

– Kläm ur dig vad du är villig att betala, strunta i att hacka ner på det ena och det andra. Vissa börjar diskutera vad felen kommer kosta att åtgärda, och så svarar säljaren att ”nej det kostar det inte alls”.

Undvik dålig stämning så långt det går, säljare är mindre benägna att sälja till negativa köpare. Ibland är det bättre att använda vad Michael kallar ”tvärtom-språket”, särskilt om man är spekulant på en veteranbil som säljaren har ägt länge och har känslor för.

– Även om bilen inte är jättebra, men man känner att man kan köpa den, beröm säljaren istället – då kan de vara mer prutbenägna – dom ska tycka att det är kul att sälja till dig. De bryr sig inte om de får någon tusenlapp mer eller mindre.

Går det att förhandla priset hos en bilhandlare?

– Lite grann. Där ska man inte heller klaga, utan istället relatera till sin egen budget.

Man behöver inte vara plump och säga att man inte har råd, utan snarare få till en känsla av att båda parterna ger och tar.

– Säg så här ”det är lite över min budget, men jag ska anstränga mig för jag gillar bilen, kan ni göra något också?”. Det handlar väldigt mycket om psykologi, och inte göra säljaren ledsen eller trött.

Oavsett om man köper ny eller begagnad bil, brukar det landa i att man möts på hälften. Kostar en bil 100 000 kronor, så ska man våga buda 80 000 kronor. Slutpriset blir ofta 90 000 kronor.

– Man ska komma ihåg att det kan vara jobbigt att sälja en bil, många ringer med konstiga frågor och vill ha fler bilder, innan de ens dyker upp. Känner säljaren då att här står en schysst person, så kan de gå med på det för ”jag vill inte ha några andra tjôtgubbar här”. 

Tycker du man ska ha med en kompis?

– Nja, då får den ena ligga lite lågt, om det är två världsmästare som ska pressa ned säljaren eller stressa honom, det är inte schysst.

Med det sagt är det inte fel att med en vän. Kompisen kan titta lite mer noggrant, om man själv inte är så insatt.

– Man kan ibland skylla på kompisen, ”nu har han kollat och han säger att avgasröret behöver lagas”, då får han vara mer expert men det är ändå du själv som bestämmer i slutändan.

Kompisen ska däremot inte vara med och förhandla, pris bestäms mellan dig och säljaren – annars blir känslan två mot en. Stå heller inte och smussla med din kompis om diverse fel, utan prata öppet så alla hör. En öppen dialog är ett schysst sätt att pruta.

Är man säljare ska man själv vara väl förberedd. Fyll på olja, glykol om det behövs, och ha all dokumentation i ordning. Äldre bilar kan ofta sakna reservnyckel, då kan det vara värt att låta göra en till, det kan motverka prutning.

– Köparen tänker ”var är den?” och han blir orolig.

Saknar bilen servicebok, så sätt dig ned och skriv ned allt du vet om bilen på ett papper. Det signalerar att du är seriös.

En sista viktig sak man ska göra som säljare.

– Städa den! Det är viktigare att den är fin invändigt än utanpå, avslutar Michael Luft.

Följ ämnen i artikeln