Hans fluffiga Volvo 240 är oförstörbar

Uppdaterad 2011-04-14 | Publicerad 2011-03-18

Hans välbevarade Volvo 240 ska få en V8. Trots ihärdiga försök att knäcka originalmotorn har den burnout-glade bilmekanikern misslyckats.

– Sommaren 2012 är det planerat att vara klart. Och nej – fluffet kommer att vara kvar, säger Mattias Johan Backman.

Den 21-årige bilmekanikern från Hisingen har hunnit äga tiotalet Volvobilar. Under förra hösten var Mattias Johan Backman på jakt efter ännu en bakhjulsdriven Volvo. I Floda hittade han en misstänkt billig 240 GLT från -92. Den visade dock vara en pärla som skötts väl av ett gammalt pensionärspar. Vid köp var bilen skattad och besiktigad. Mätare, mekanik och el har fortsatt fungerat felfritt. Motorn har dock hoppat på tomgång och dragit stora mängder bensin – inte så konstigt med tanke på att mätaren står på 33 978 mil.

Som bilmekaniker hade Mattias förmodligen kunnat lösa problemen på en kväll, men med en b230f-motor liggande som gått endast 9 000 mil, kändes livsuppehållande åtgärder onödiga.

Passion för burnouts

Med en passion för burnouts beslutade sig ägaren för att motorn skulle få gå under ”på slagfältet” – i ett moln av rök. Trots en lång tids ihållande tortyr har Volvomotorn dock vägrat att ge med sig

– Jag har försökt att ta kål på motorn på alla sätt, men det går inte. Jag har sladdat runt med fullgas och har burnat däck efter däck, efter däck. Den borde inte orka, säger Mattias Johan Backman.

Hans stryktåliga bil har fascinerat kompisarna på Evolution Garage. Under vinterhalvåret har Mattias försökt förstöra motorn genom att konstant ligga på varvstopp. Han har burnat slut ett 20-tal däck. Faktum är att 240:n har visat sig vara starkare än många nyare bilar.

Inte trimmad

– Det skulle vara väldigt kul att få veta vad det är som gör just den här motorn så stark trots att den går så dåligt, för jag vet att den inte är trimmad på något sätt, säger han.

Mattias har tidigare arbetat professionellt med att rekonditionera bilar och den vita Volvon svarade mycket väl på hans skönhetsbehandling. Efter några månader i en fin originalbil insåg Mattias dock att detta inte riktigt var hans stil.

– Jag beslutade mig för att göra bilen mera attraktiv för omvärlden – att få den att sticka ut och verkligen leva livet den lilla stund bilen nu hade kvar. Jag drog ut originalinredningen och klädde i stort sett allt förutom stolar, instrumentbräda och a-stolpar i lång vit plysch, säger Mattias.

Blev lite för låg

Bilen har fått kapade fjädrar – en estetisk sänkning för ett "low and slow-stuk". Den blev dock lite väl låg med skador på avgassystemet som resultat. Men det gör inget – Mattias har nämligen för avsikt att Volvon ska förvandlas till något av en dragracingbil.

Planerna inkluderar en LT1-V8 ifrån Corvette, med automatlåda och kompressorkit. Detta bör ge runt 500 hästar och cirka 600Nm. Bakaxeln ska byggas ihop av blandade delar från en Cheva-van och Volvo. Från USA har Mattias köpt hem en komplett 200-sidig guide som i detalj beskriver allt som behöver göras. Sommaren 2012 är det planerat att vara klart. Och till den som undrar är svaret nej – fluffet kommer att vara kvar.

Volvo