Renault Twin'Run: Stålmusen är tillbaka

Publicerad 2013-05-27

Renault återvänder till konceptet jätteliten bil/gigantisk motor strax bakom föraren med nya Twin’Run. Med en vikt på 950 kilo ger den 320 hästar starka V6:an ordentligt med skjuts åt det lilla ekipaget.

För den som växte upp under 1980-talet var det förstås värstingbilarna Ferrari Testarossa och Lamborghini Countach som var de stora ikonerna bland dåtidens bilar. Men årtiondet som gjort sig känt för sin överproducerade synthpop och neonfärgade kläder var även det verkliga startskottet för ett annat fenomen: GTI-bilarna.

Gran Turismo Injection

Motorerna var oftast små och bilarna konventionellt uppbyggda med framhjulsdrift och motorn fram.

Men det fanns undantag. Tack vare rallyregler som krävde att en liten serie bilar även byggdes för gatan föddes bisarra kreationer. Däribland Renault 5 Turbo, av dåtidens motorpress kärt kallad stålmusen. Motorn installerades mitt i bilen (för balansens skull) och enorma mängder hästkrafter togs ut. Till 1984 års upplaga tog rallyteamet ut 350 hästkrafter ur den lilla bilen.

Twin’Run

Det är med den andan som Renault tagit fram sin nya konceptbil Twin’Run. Bilen ger en föraning om nästa generation Twingo, men i likhet med R5 Turbo sitter motorn nu som då mitt i bilen. Effekten ur den 3,5 liter stora V6:an är på 320 hästkrafter. Tack vare matchvikten på 950 kilo går 0-100 på 4,5 sekunder. Karossen är gjord i kompositmaterial och front, tak och bakre hjulhus är gjorda av kolfiber.

Följ ämnen i artikeln