Fjädring exploderade i familjens Mercedes

Uppdaterad 2013-06-25 | Publicerad 2013-06-24

"Skulle det hända på motorvägen så kan det bli riktigt otrevligt"

När Jens Bergström skulle köra hem från lantstället i sin Mercedes E-klass kombi small det plötsligt i bakvagnen. Bilens luftfjädring hade exploderat.

– Det var en riktig jäkla smäll. En chockartad upplevelse för min fru och våra två små barn i baksätet, säger Jens.

Händelsen inträffade i fjol somras när Jens och hans familj skulle åka hem från lantstället utanför Västervik.

– Vi märkte att bilen var väldigt studsig på den guppiga väg vi åkte på. Men eftersom inga varningslampor lös och det inte stod någonting i instruktionsboken fortsatte vi. Precis när vi kom in i Västervik small det våldsamt i bakvagnen.

Jens blev stående mitt på vägen. Han kände dock till att det låg en verkstad som servade Mercedes bara några hundra meter bort.

– Efter en diskussion med verkstan valde jag att köra ytterst långsamt dit.

Inga varningslampor

På verkstaden stod det genast klart vad som hade hänt. Den vänstra luftbälgen hade spruckit. Därtill hade den vänstra stötdämparen gått av, den högra böjts och drivaxeln förstörts. Eftersom stötdämparen ställt sig mot drivknuten hade fjädringen inte helt kollapsat varför bilen gått att köra till verkstaden.

En omfattande reparation väntade där slutnotan slutade på drygt 33 000 kronor. En kostnad som generalagenten först ansåg att Jens skulle stå för själv.

– Framför allt ville Mercedes att jag skulle betala drivaxeln eftersom jag fortsatte att köra. Hade jag stannat direkt hade skadorna blivit mindre menade man. Det kan jag köpa men jag kan ju inte bara stanna mitt i en väg. Jag måste kunna köra undan bilen. Dessutom lyste det inga varningslampor, inte ens efter explosionen.

Jens ståndpunkt är att dels kom explosionen helt utan förvarning, dels är det uppenbart att det handlar om ett konstruktionsfel.

Jens bil, en Mercedes E-klass kombi, är försedd med Mercedes luftfjädringssystem på bakaxeln. Det innebär att spiralfjädrarna är ersatta av luftbälgar av gummi. Systemet är avancerat och innebär att fjädringen anpassar sig till underlag och lastvikt genom att via en luftdepå och kompressor reglera trycket i luftbälgarna

För att det ska fungera finns det en nivåreglering.

Fortsatte pumpa in luft

Det som hade hänt på Jens bil var att staget mellan bärarmen som bär upp karossen och nivåregleringen gått av. Följden blev att kompressorn fått signalen att bakvagnen varit för låg och fortsatt pumpa upp luftbälgen. Till slut med följden att bälgen sprack. Konstruktionen finns på flera Mercedesmodeller. Är det luftfjädring även i framvagnen kallas systemet Airmatic.

– Jag blev upplyst på verkstaden att den här konstruktionen inte är byggd för svenska förhållanden, plaststaget kärvar och eroderar fast av allt salt.

Konstruktionen finns på kombiversioner av Mercedes E-klass tillverkade juli 2006 till april 2009.

”Fick ingen varning”

Mercedes känner till felet men förnekar att det innebär en trafiksäkerhetsrisk.

– Föraren får klart besked i kombiinstrumentet om att ett fel föreligger och att han skall kontakta verkstaden. Trycket höjs och föraren får information om att ett fel föreligger, bortser man från det kan bälgarna spricka, säger Sverker Dahl, informationschef på Mercedes Benz Sverige.

Jens Bergström bestrider ­Mercedes uppgifter.

– Jag fick ingen som helst förvarning om att något var fel. Hade jag varnats via varningslampor eller liknande hade jag naturligtvis omedelbart stannat. Självklart tittade jag även instruktionsboken men där stod det ingenting om luftfjädringen. Mercedes har sedan erkänt att det saknas varningslampa för detta.

Aftonbladet har inte heller kunnat hitta någon information om luftfjädringen i instruktionsboken för Mercedes W211-modell. Däremot finns det ett utförligt avsnitt om Airmatic i instruktionsboken till nuvarande modell. Där framgår det också att föraren numera varnas med ljudsignal och via varningslampa om något fel uppstår på luftfjädringssystemet.

På nuvarande modell är plaststaget dessutom ersatt av en robustare länk av stål med kapslade länkar. En sådan sitter numera även i Jens Bergströms bil, men bara på vänster sida.

Känner till problemet

Enligt bilsajten trafikmagasinet.nu har det inträffat minst ett tidigare tillbud i Sverige där luftbälgarna pumpats upp till bristningsgränsen, denna gång utan att någon bälg sprack. Däremot lär en bälg ha spruckit i samband service på en verkstad.

Att Mercedes väl känner till problemet framgår att det utskick som gått ut till alla berörda Mercedesägare. Där uppmanas ägarna att komma in till en märkesverkstad för att kontrollera plastarmen mellan nivåreglering och bärarm. I brevet nämns dock inget om riskerna med konstruktionen utan bara att felet leder till ”felaktig fordonshöjd och försämrad fjädringskomfort”.

Numera ingår det också att kontrollera plaststaget i samband med service.

– Våra verkstäder har kunskap om detta möjliga fel som alla andra möjliga fel och kontrollerar nivåregleringen i samband med service, säger Sverker Dahl.

Angående privatimportade bilar säger han:

– Våra verkstäder över hela världen får samma information. Det kan mycket väl hända att en importerad bil drabbas av fel på nivåregleringen. I så fall hanteras den på samma sätt som bilar sålda nya i Sverige.

”Jag hade tur i oturen”

Efter påtryckningar från Trafikmagasinet och en hel del hjälp från sin verkstad slapp till slut Jens betala reparationen.

– Efter mycket om och men så trillade ett det belopp på 33 000 kronor från Mercedes in. Naturligtvis vill jag byta även den andra bälgen, men det får jag tydligen bekosta själv.

Samtidigt vill han uppmärksamma andra ägare på felet.

– Jag hade tur i oturen. Hade inte stötdämparen ställt sig på hjulaxeln hade dämparen åkt rakt upp i hjulhuset. Då hade vi kunnat få en låsning på bakhjulet och ett kast ut i mötande körfält.

– Vi åker till Frankrike varje år. Skulle det här hända på serpentinvägarna uppe i Alperna eller på motorvägen så kan det ju inträffa riktigt otrevliga saker. Det är bara att hoppas att det inte händer något allvarligt med de här bilarna.

Ulf Laveborg

Följ ämnen i artikeln