Ökar mest i förtroende enligt svenska folket

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-11-11

Thomas Andersson, VD för Volvo Personbilar Sverige.

Svenskarna har högre förtroende för varumärket ”Volvo” än för regeringen, riksdagen och landets universitet.

I årets förtroendebarometer är Volvo det varumärke som ökar mest.

Varumärket ”Volvo” ökar mest i årets förtroendebarometer.

Medieakademin har sedan 1997 mätt svenska folkets förtroende för samhällsinstitutioner, politiska partier, medier, varumärken/företag och ledare. Resultatet redovisas i Förtroendebarometern.

Varumärket ”Volvo” hamnar på fjärde plats i årets förtroendebarometer, efter IKEA, Sveriges Radio och Sveriges Television. I barometern 2010 är ”Volvo” dessutom det varumärke som har ökat mest i förtroende bland de enskilda företagen – från 52 till 66 procent jämfört med fjolårets mätning.

Lennart Weibull är professor vid Göteborgs universitet och en av de ansvariga för Medieakademins undersökning. Han berättar att förtroendet för företagen vanligtvis följer konjunkturen. Varumärket ”Volvo” påverkas dock i mindre utsträckning än många andra företag.

Vikten för samhället

Förtroendegraden bygger dels på personliga erfarenheter – en annan faktor är vikten man tilldelar en verksamhet för samhället. Volvo och IKEA är två företag som uppfyller dessa kriterier.

– Volvo står för en slags stabilitet inom svensk industri, säger Lennart Weibull.

Bland de institutioner, partier och företag som hamnar under ”Volvo” i Förtroendebarometern återfinns bland annat landets universitet och högskolor, Riksbanken, Regeringen, Riksdagen, radio och tv – samt de två största riksdagspartierna.

”Känns hedrande”

– Det är glädjande att se hur svenska folket litar på Volvo. Fjärdeplatsen känns hedrande och ger oss tillförsikt. Efter en djup konjunktursvacka är Volvo nu återigen på uppgång. Vi på Volvo Personvagnar lanserar just nu helt nya modeller i Volvo S60 och V60 och den respons de bilarna fått har säkert bidragit till det ökade förtroendet. I Sverige ökar vi vår försäljning vecka efter vecka jämfört med 2009, och vi tar stadigt steg mot vårt mål att nå en marknadsandel på 20 procent på den svenska personbilsmarknaden, säger Thomas Andersson, VD för Volvo Personbilar Sverige.

Volvo

Följ ämnen i artikeln