Nya S60 – yngre och sportigare

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-18

Nu ska Volvo locka köpare med sportig körning

Mellanklassbilen S60 ska locka nya köpare till Volvo – yngre och sportigare.

Därför är den djärvare formgiven och har roligare köregenskaper.

Första testet i Portugal lovar gott och nu fungerar det automatiska bromssystemet!

Det började dåligt när Volvo visade upp nya S60 för världspressen för ett par veckor sedan. Det automatiska bromssystemet föll ur och i stället för att stanna körde bilen rätt in i en lastbil. En mycket tidigt förseriebil, med batteritrassel och den mänskliga faktorn anges nu som orsaker.

Vid det första testtillfället i Portugal fungerade bromssystemet som det skulle och nu fick vi också prova det helt nya och unika fotgängarskyddet som känner igen och tvärnitar för en människa.

Säkerheten viktig

För även om nya S60 ska vara sportigare och roligare än de bilar Volvo brukar bygga så står säkerheten fortfarande högst.

Men hur sportig är nya bilen? Jag kommer snart in på riktigt krokiga vägar längs Atlantkusten. Jo då, styrningen är både snabb och exakt och fjädringen styv med bra dämpning. Det går att slita till rejält i ratten utan att bilen tappar spåret, och hur jag än provocerar håller bakaxeln i, det blir aldrig några fula kast. Körglädje med inbyggd säkerhet, hmm, låter som en bra devis.

Men fjädringen är så "sportig" att Volvo kommer att erbjuda en mjukare version som extrautrustning. Jag tror att den varianten blir populär på svenska dåligt asfalterade vägar.

Ska sänka förbrukningen

Vi kör både med den stora T6-motorn och den helt nya direktinsprutade 2,0T, båda bensindrivna.

2,0T ska minska förbrukning och CO2 med runt 20 procent jämfört med dagens motorer. Den har ett fint ljud och drar starkt utan att man behöver varva vilt.

Precis som förra versionen av S60 handlar det om en kupéliknande 4-dörrarsmodell. Den sluttande taklinjen gör insteget bak rätt besvärligt men när man väl sitter där är det gott om plats både för ben och huvud. Ett par, tre centimeter bättre än i förra modellen.

Ett trick är att hålla baksätet ganska lågt, ett annat att man helt enkelt struntat i reservhjulsbaljan! Då kan baksätet placeras lite längre bak.

Kostar från 270 000 kr

Det djärva formspråket utvändigt speglas inte hundra procent inne i bilen, där är mycket återanvänt från andra Volvo-modeller. Men kvalitetskänslan är solid, bättre än tidigare och knappar och vred har rätta känslan.

Grundversionen, Volvo S60 2,0T kommer att kosta 270 000 kronor, fyrhjulsdrivna värstingen  S60 T6 AWD 394 000 kronor. Leveranser efter sommaren.

Johannes Collin

Följ ämnen i artikeln