Här kör Robert Collin av vägen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-04-12

Ford C-max sladdar utan förvarning - livsfarligt

Familjebilen Ford Focus C-max är farlig.

Köregenskaperna är så yviga och lömska att Ford borde upphöra med försäljningen omedelbart. De borde ta tillbaka redan sålda bilar och bygga om chassit innan försäljningen tas upp igen.

Men Ford förnekar problemen.

Innan ett stort företag som Ford med så många ansvariga på olika nivåer ska backa och erkänna att man gjort fel kan det krävas flera dödsolyckor.

När nya Mercedes A-klass välte 1997 tog det ett par månader innan Mercedes stoppade produktionen.

Audi hade problem liknande Ford C-max med sportkupén TT 1999, men väntade på flera döds-olyckor innan redan sålda bilar togs tillbaka.

Men rekordet har General Motors, som på 1960-talet lät flera hundra personer dödas eller skadas allvarligt i Chevrolet Corvair innan den modellens konstruktionsfel erkändes.

Som en rallybil

Problemet med Fords nya modell C-max är att den är alldeles för "körglad". Den beter sig som en rallybil och är extremt lättsladdad.

Men medan rallyföraren sladdar medvetet överraskas föraren i C-max av yviga sladdar utan någon som helst förvarning.

Att sälja en familjebil med sådana köregenskaper är en allvarlig risktagning.

Jag varnade för C-max redan i augusti i fjol och igen i februari.

Men inte förrän den här veckan flög de två högsta ansvariga chassiteknikerna från Ford Europe upp till en testbana i Arvidsjaur för att köra C-max på snö och is tillsammans med mig.

De hade två bilar på plats. Jag körde dit i en C-max som jag hyrt i Stockholm eftersom det inte var uteslutet att Ford skruvat med sina bilar för att göra dem mindre lömska.

Fick inte testa bilen

Dessvärre fick jag inte jämföra bilarna. Ford lät mig inte ta in hyrbilen på testbanan och de ville inte köra ut på allmän väg med sina bilar.

Men trots att deras testbilar sladdade vilt, ville Ford inte gå med på att bilen har problem.

- Den sladdar inte mer än konkurrenterna, sa Graham Mace, ansvarig för chassidynamik hos Ford Europe, när vi sladdade runt på testbanan.

Därför ville jag ta med de båda chassiteknikerna till en helt vanlig snötäckt landsväg alldeles utanför testbanan. Men det var omöjligt.

- Vi får inte testa på allmän väg, det är alldeles för farligt, sa Graham Mace.

Kanske är det just det som är roten till problemet: Ford testar på testbanor som bara delvis speglar verkligheten. På den släta testbanan är bilen inte lika lömsk och oberäknelig som på en riktig väg.

Verkligheten där utanför staketet är inte lika säker och trygg som på testbanan. Den är mer varierad och sammansatt. Och där kommer folk att råka ut för allvarliga olyckor i sina Ford C-max.

Bilen funkar - på de släta testbanorna

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln