Världspremiär för nya Saab
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-28
Collin tror på succé för nya 9-3 kombi
I kväll var det världspremiär i Genève för nya Saab 9-3 kombi.
GM presenterade också den Cadillac som ska rädda jobben i Trollhättan.
- Den är baserad helt på Saab 9-3. Men varenda karossplåt är utbytt, säger Aftonbladets Robert Collin direkt från Genève.
Nya 9-3 har ett litet flygplan i bagageluckan och luktar succé.
Smart, trendig, praktiskt och lite friluftsbetonad sammanfattar känslan.
- Den ser jättebra ut, säger Robert Collin om Saabs nya 9-3 sportkombi.
- Jag tror att denkommer att funka jättebra och sälja jättebra. Den ser snygg ut och den kommer nog att ta köpare från både vanliga 9-3 och 9-5.
Nya kombin väntas redan bli en av de största försäljningssuccéerna i Sverige i höst.
Saab har dessutom plockat upp ett tema som gett luft under vingarna på annat håll - flygplanet.
- Den nya 9-3 har ett litet flygplan i bagageutrymmet. När man lufter luckan i golvet gör man det med ett handtag som ser ut som ett litet flygplan, säger Robert Collin.
- Man lägger in något som påminner om flygarvet och man säger att man ska jobba mer med et.
Fyrhjulsdrift stoppades
Modellen 9-3utvecklades tillsammans med Opel och presenterades redan 2003.
Meningen var att det skulle bli både en fyradörrars, en cabriolet, en kombi 9-3, dessutom med fyrhjulsdrivna versionen.
Men Saabs dåliga ekonomi fick GM:s ledning att dra i bromsen. Man stoppade fyrhjulsdriften helt och lade kombin på is - fram tills nu.
- Saabs framtid handlar om modeller sådana som den här, sa GM:s Europachef Fritz Hendersen vid premiärpartyt på bilmässan i Genève på måndagskvällen.
Prismässigt kommer nya 9-3 kombi att ligga 10 000 kronor över grundmodellerna i sedanutförande.
Toppvarianten kommer att krypa iväg uppåt 40 0000 kronor över grundpriset.
– Det innebär ett spann mellan 20 0000 och 40 0000 kronor, säger Saabchefen Peter Augustsson.
Han räknar med att fabriken i Trollhättan ska kunna producera drygt 15 000 kombi från augusti till slutet av året.
Produktionen planeras sedan att ligga på 30 000- 35 000 bilar årligen.
Cadillac byggd på Saab
GM presenterade på måndagen också bilen som ska rädda bilfabriken i Trollhättan.
- Man visade också en Cadillac BLS. Den har det typiska Cadillac-formspråket - men den är baserad helt på en Saab 9-3, säger Robert Collin.
- Varenda karossplåt är utbytt och instrumentbrädan är ny, men det är en Saab under. Och helt säkert är det den Cadillac som har den bästa kvalitetskänslan någonsin.
Försäljningsstarten för GM:s nya lyxbil blir i januari-februari nästa år.
- Och den ska bara säljas i Europa. GM tror mycket på den här bilen och i morgon offentliggör man att den ska tillverkas i Trollhättan.
Caroline Olsson