Mini blir större

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-22

Nya Countryman driver på alla fyra

Mini blir större.

Här är de första riktiga bilderna på den fyrhjulsdrivna Countryman.

En liten tuffing – men med samma gener som övriga i Mini-familjen.

Efter att några bilder läckt ut från Mini valde biltillverkaren att släppa hela presentationen av sin nya terränggående bil – och den första titten verkar lovande.

En tuff liten bil, men samtidigt har den kvar den distinkta Mini-looken från sina syskon.

Mini Countryman blir den första fyrdörrarsbilen från Mini med en riktigt baklucka, och det är uppenbart att företaget siktat in sig på familjer med den här modellen. Den lite högre sittställningen ger enklare insteg, isofix-fästen för barnstol som standard och större innerutrymmen ska locka paret som skaffar barn kvar hos Mini.

Tre bensinare, två dieslar

Under skalet är Countryman förstås inriktad på att ligga i framkant av utvecklingen. Motormässigt finns fem alternativ, tre bensinmotorer och två dieslar. Alla motorerna är från den senaste generationens BMW-maskiner. De sträcker sig från 90 hästkrafter i den minsta dieseln till 184 hästar i S-modellen. Bilen går att få med antingen en sexväxlad manuell låda eller en sexstegad automat.

Mini säger också att lägre förbrukning är ett av de stora målen med de nya motorerna. Bland motortillvalen för att sänka förbrukningen finns bland annat bromsenergiåtervinningssystem, start/stopp-funktion och växelväljarhjälp.

Nyheter i interiören

I den fyrhjulsdrivna varianten (man kan också välja en tvåhjulsdriven) kommer hälften av kraften till bakhjulen, men i extrema förhållanden kan all kraft skjutas över till bakaxeln. Detta, säger Mini i sitt pressmeddelande, ska säkra att bilen har samma körkänsla som sina syskon.

Interiört är den så kallade Mini Center Rail den stora nyheten. I Countryman har Mini dragit ut mittkonsolen genom bilen, vilket ska ge en uppsjö av förvaringsmöjligheter och kopphållare.

Skjutbart baksäte

Bak till är det valfritt mellan två säten eller en soffa som kan delas 60-40, båda varianterna kan lutas för bekväm sittställning. Baksätet är också skjutbart för att man ska kunna maximera bagagerummet.

Coutryman låter onekligen läcker, och ser trevlig ut. Nu väntar vi med spänning på den första provkörningen av den lilla tuffingen.

Följ ämnen i artikeln