Audis ansiktslyft

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2009-04-23

Herren på täppan bakom ratten

Audis storkombi A6 fick ett ansiktslyft i höstas – fyra år efter premiären.

Dragen lånades från lillebror A4 – förvirringen är därmed total. Det krävs ett tränat öga för att se skillnad på en A6 Avant och en A4 Avant ute på vägarna.

Bakom ratten råder det däremot inget tvivel – det är A6 som är herre på täppan. A6 är klart mycket rymligare både i fram- och baksäte jämfört med A4.

Nya, större A4 har annars beskrivits som en utmanare till Volvo V70. Men storebrorär alltså fortfarande störst.

Komforten är också god – men som alltid: Välj bort sportchassit. Komforten tar rejält med stryk. De breda 19-tumsfälgarna gör också testbilen bullrigare och stötigare än normalt.

Men kvalitetsmässigt håller Audi toppklass. Bakom ratten på får man känslan av att bilen hackats fram ur ett enda stycke granit. Allt sitter stenhårt. Imponerande.

Löjligt lätt

Motorn, 3.0 TFSI V6, är jämngammal med ansiktslyftet. Med kompressor och överladdning ger den 290 hästkrafter. 0–100 km/h går på 5,9 sekunder – imponerande med tanke på bilens storlek. Kraften finns redan på låga varv och fortsätter hela vägen uppåt.

Det går löjligt lätt när du trycker på gaspedalen. Ja, det här är en familjeracer som jämfört med busbilen Audi RS6 Avant känns som rena fyndet... Prislappen ligger på drygt 430 000 kronor – då ingår tiptroniclåda (automat) och fyrhjulsdrift men inte mycket mer.

Den digra utrustningslistan gör att du snabbt är uppe i över en halv miljon och mer därtill. Men är du ute efter en prestandakombi kan du kika på riktigt fina VW Passat R36 som med motsvarande prestanda kostar 400 000 jämnt.

Strax under litern

Förbrukningen i normal landsvägskörning ligger strax under litern, 0,92 liter milen är det lägsta jag kommer ned i. I stadstrafik lägger förbrukningen sig lätt på 1,4 liter milen.

Det vill alltså till att det finns pengar på kontot när 70-literstanken ska fyllas.

Följ ämnen i artikeln