Volvo laddar för kraftmätning

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-23

Plugga in bilen i väggen – och den drar 0,19 liter/mil

En Volvo V70 som laddhybrid. Elmotorn driver på bakhjulen.

GÖTEBORG En Volvo V70 med 275 hästkrafter som drar 0,19 liter milen. Är det möjligt?

Ja, om man laddar bilen i vägguttaget.

Om tre år börjar Volvo bygga den nya laddhybriden – Aftonbladet har

redan provkört.

kontakt med framtiden Aftonbladets Robert Collin har fått testköra en laddhybrid från Volvo, en V70. Det tar runt fem timmar att ladda den hemma i 220-voltuttaget.

Bilsalongen i Frankfurt vimlar av bilar med elektriska motorer som komplement till den vanliga bensin- eller dieselmotorn. Volvo är bara en tillverkare i raden som tänker bygga en så kallad laddhybrid runt år 2012.

Volvos prototyp har den stora Skövdedieseln på 205 hk men dessutom en elmotor på 70 hk och 150 kg batterier. Elmotorn driver på bakhjulen.

Bra på korta sträckor

Bilen kan köras max fem mil på batterier och eldrift, sen tar dieseln över och bilen går ytterligare 115 mil innan det är dags att tanka.

Men Volvo menar att den här biltypen är som bäst på kortare körningar då man klarar sig på enbart el – då blir både plånboken och miljön glad.

Det tar runt fem timmar att ladda hemma i 220-voltuttaget, med trefas på 400 volt går laddningen på en timme. Vattenfall som är med i projektet ska se till att infrastrukturen räcker till, det vill säga att det finns tillräckligt med el där folk vill ladda sina bilar.

Volvo har tre prototyper som nu ska ut på långtest. Man vill se hur tekniken

påverkas av kyla och värme och om bilen accepteras av vanligt folk som också ingår bland testfamiljerna.

Den allra första provkörningen, på Volvos testbana bakom fabriken på Hisingen, är knappast dramatisk. Elmotorn är ingen raket, men räcker till och susar diskret som en spårvagn. Vid kraftfull

acceleration ska dieseln hoppa igång automatiskt, men den funktionen är urkopplad vid vår provkörning.

V60 blir först ut

Laddhybridtekniken kommer så småningom i alla

Volvo-modeller, men kombin V60 som introduceras nästa år blir först.

Än så länge är tekniken

extremt dyr, bara batterierna kostar 100 000 kronor. Tillsammans med elmotor och styrutrustning blir det runt 200 000 i ökade tillverkningskostnader, pengar som vanligt folk knappast vill

betala. Här krävs rejäla statliga rabatter. I flera EU-länder ligger rabatten på långt över 100 000 kronor, men det svenska regelverket gynnar bara biltypen om den säljs som tjänstebil: då är rabatten på förmånsvärdet 40 procent.

Volvo räknar med en produktion på ett par tusen bilar om året – till att börja med.

Följ ämnen i artikeln