Nya "folk-Ferraris" kommer nu

Uppdaterad 2015-01-15 | Publicerad 2015-01-14

Det blev bara två modellår av hyllade Ford GT, 2005 och 2006.

I samma veva gick en annan ikon ur tiden – Honda NSX.

Nu släpper de två tillverkarna nya versioner av ”folk-superbilarna”. Vilken är snyggast?

Mellan 1964 och 1969 satte Ford GT40 ned en tung fot i den europeiska racingvärlden. Modellen vann bland annat Le Mans fyra år i följd. Sportvagnen är dessutom en designklassiker – och många jublade när Ford på 2000-talet utannonserade att de skulle väcka liv i ikonen.

Bland annat kallades legendaren Carroll Shelby för att ge modellen prestanda värdiga föregångaren och i likhet med GT40 fick den nya bilen en fläskig mittmonterad V8.

Exteriört lyckades Ford återskapa originalets rena former utan att designen blev allt för retro-tyngd. 2004 levererades de första bilarna till kund, då som modellår 2005. Trots att GT:n hyllades av fansen blev det bara ytterligare ett modellår innan modellen lades ner – igen.

Till skillnad från 60-talsbilen lyckades 2.0-versionen aldrig knäppa Ferrari på näsan – men Ford ger inte upp och lanserar nu nya GT, som ska ta sig an den gamla ärkerivalen.

Den klassiska V8:an har fått ge vika för en sexa på 3,5 liter med dubbelturbo, som sägs utveckla över 600 hk. Med en direkt kraftöverföring på bakhjulen och en låg vikt ska nya Ford GT ta sig an de europeiska konkurrenterna på banan.

Ytterligare en klassiker återuppstår

Men Ford är inte ensamma om att väcka klassiska sportbilar till liv, för samtidigt på bilsalongen i Detroit återföddes en japansk klassiker. Nämligen Honda NSX. Första generationen lanserade 1990 och med en mittmonerat aluminiumsexa på 270-290 hästkrafter och bakhjulsdrift blev modellen en favorit bland konnässörerna. Trots detta lades tillverkningen ned 2005.

Även andra generationens NSX kommer ha en sexa, men nu backas den upp av tre elmotorer – en på vartdera framhjul och en som driver direkt på bakhjulen. Allt samordnas av ett sofistikerat datasystem, men Honda meddelar att modellen inte kommer delta i hetsen efter hästkrafter. Med nya kompositmaterial ska nya NSX i stället bli slagkraftig tack vare ett fint vikt/kraft-förhållande.

Prislapp: Som en Lamborghini

Bilen kommer byggas på Hondas fabrik i Ohio, med start 2015 – och priset sägs landa runt 150 000 dollar.För Ford GT modellår 2016 är det förväntade priset runt 250 000 dollar, vilket lägger GT:n i samma skog som nya Lamborghini Huracán i basutförande.

De två nya ”folk-superbilarna” har kanske inte en prislapp för mannen på gatan – men de kommer alltid vara underdogs på banan. Redo att ge de stroppiga européerna en knäpp på näsan.

Motorista