En svenskfavorit är född

Publicerad 2011-06-22

Nya V70 är generös på allt – förutom soppan

Volvos nya miljöklassade V70 är komfortabel, lättkörd och nya dieselmotorn är både råstark och snål.

Inget stoppar V70 Drive från att bli Sveriges mest sålda bilmodell.

Inte ens prislappen på runt 300 000 kronor.

Det var länge sedan svenskarna sprang benen av sig för att köpa miljöklassade etanolbilar. Nu är diesel miljöbränslet framför andra. Och nu är det premiär för nya V70 Drive med en ny version av den lilla 1,6-

litersmotorn. Effekten är höjd till 115 hästkrafter, vridmomentet till 270 newtonmeter, förbrukningen är fortfarande 0,45 liter milen och viktigast av allt – nu klarar man de nya avgaskraven Euro 5. Försäljningen har precis börjat, med första leveranserna i mitten av juli.

Passat har ryckt fram

V70 har varit svenskarnas favorit de senaste decennierna, men bristen på en miljöklassad diesel har lämnat

öppet för konkurrenterna, framförallt har VW Passat ryckt fram i säljstatistiken.

I går gjorde Aftonbladet den första provkörningen runt Göteborg. Efter lite stadstrafik, där motorn moderiktigt stannar vid rödljuset, körde vi norrut på E6 och sen ut på öarna Tjörn och Orust.

Lysande för storleken

Motorn drar fint från låga varv och den nya manuella lådan med sex växlar är smidig och lättarbetad. Fjädringen är sänkt två centimeter för att minska luftmotståndet, vilket ger fina köregenskaper på krokig väg utan att fjädringskomforten blir lidande.

På 70-väg lyckas jag hålla förbrukningen på prick 0,4 liter milen, i godkänd motorvägsfart handlar det om halvlitern. Lysande för en så stor bil.

En ny svenskfavorit är född. Den är snål på soppa men generös på allt annat.

Följ ämnen i artikeln