Cross i taket för VW

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-04-30

Volkswagen blandar och ger med Cross-Touran och Cross-Golf

Utseende är allt i en ytlig värld.

Ungefär så lär Volkswagen ha tänkt när man bestämde sig för att ta sina bilar till nästa nivå och göra cross-over-varianter.

Först ut var Cross-Polo, och nu lanseras såväl Cross-Golf som Cross-Touran.

Det handlar om att sticka ut, att komma förbi ”det vanliga” – men utan att tappa i försäljning och utan att skrämma bort kunderna. Onekligen har Volkswagen en bra grund att stå på med sina starka varumärken i klassiska Golf och favoriten, familjebussen Touran. Den senare har ju vunnit vår omröstning Favoritbil de senaste två åren.

Men att bara vara poppis är inte nog, det måste finnas lite edge också. Därför hoppas Volkswagen att cross-

varianterna ska bli för VW vad Madonnas klädkollektion är för H&M. En tuff yta som drar folk till affärerna.

Coolare känsla bakom ratten

Och säkert kan en ”förjeepad” familjebuss lösa en del tvister när diskussionerna om den nya bilen i familjen står mellan praktisk storlastare och tuff terrängbil.

Just Cross-Touran faller också oss på läppen. Bilen är 12 millimeter högre än vanliga Touran, och det gör den så klart inte till något terrängmonster. Men tillsammans med skärmbreddare och lite tuffare detaljer exteriört får den ändå föraren att känna sig lite coolare. Och det är ju just det som är tanken.

På vägen håller Touran hög klass. Volkswagens utmärkta TSI-motor, med både kompressor och turbo sänker förbrukningen till bra nivåer (0,78 l/mil blandad körning för 170 hk-motorn) och ger all kraft man kan önska sig för säkra omkörningar i en familjebuss.

Bilen följer tryggt förarens vilja genom svängar och chassiet, ”rough-track”, med längre fjädringsväg sväljer ojämnheter väl. Även ljudnivån är

hygglig trots 17-tumshjul med låg profil.

Bullrig Cross-Golf

Om Touran faller oss på läppen är det annat med lillebror Cross-Golf. Bilen är i allt väsentligt som en Golf ska vara. Den är rolig att köra, ger en sportig känsla och ett sportigt uttryck.

Däremot ger ”crossifieringen” några minus. Fjädringen är för stötig för att färden ska bli god. Det skumpar och far på ojämn väg och jag längtar tillbaka till vanliga Golf.

Ljudnivån blir dessutom, till skillnad från i Touran, rejält uppskruvad. Inte bra.

I stället för Cross-Golf förefaller Golf Plus som ett vettigare val, både billigare och bekvämare.

VW Cross-Touran 1,4 TSI DSG

VW Cross-Golf 1,4 TSI

Jonas Bladh

Följ ämnen i artikeln