VW visar nya lilljeepen på Los Angeles Auto Show

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-12-12

SUV:arnas mellanklass börjar likna getingbo

Mellanstora suv-klassen börjar bli ett riktigt getingbo.

Volkswagens bidrag heter Tiguan. Den ska konkurrera med modeller som X3, Q3, GLK, RAV 4, CR-V, Focus SUV, Freelander – och nya Volvo XC60.

Femsitsiga Tiguan visas fortfarande som konceptbil. Men i sin nuvarande showkostym på Los Angeles bilmässa är den bara lätt förklädd. Titta på bilderna, ta bort de stora fälgarna, runda till formerna en smula och vips ser du hur Tiguan kommer att te sig när den får premiär i höst nästa år. Räkna med visning på FrankfurtÊŒ79; i september.

Folkan är en lillebror till Touareg. Interören i showbilen är lyxig, men designen lär vi känna igen på produktionsbilen.

Såväl fyr- som framhjulsdrift kommer att erbjudas. Motorerna hämtas direkt från ordinarie program, med den utmärkta 1,4 TSI som förmodad basmotor. En ny renare diesel med Bluetec-teknik är också högintressant.

Tiguan mäter 4,4 meter på längden, 1,69 på höjden och 1,85 meter på bredden. Liksom Golf Plus har bilen skjutbart baksäte.

Gissningsvis kommer den att prisättas på samma sätt som Golf, alltså något över de billigare franska bilarna, koreanerna och Ford. Men under premiumvagnarna från Tyskland. Räkna med ett startpris runt 25 000 euro.

Helt nya Nissan Altima Coupé och den sportiga familjebilen Sentra SE-R visas inte av en slump i Los Angeles. De är båda storsäljare i USA. Motorn i Altima är en 3,5-liters V6:a som vi känner igen från 350Z. Ingen av bilarna säljs i Europa men Altima är intressant då det kan avknoppas en Renault Laguna Coupé från den. Nissan och Renault har ju ett nära samarbete. Uppgifterna är dock inte bekräftade.

Hela sju miljöbilar visas upp på mässan i Los Angeles. Bland dessa hittar vi två hybridbilar och en lite mer framtidsblickande vätgasbil.

Ford Escape Hybrid och Mercury Mariner Hybrid drivs som namnet antyder av två motorer, en bensinmotor och en elmotor. Upp till 40 km/tim går det fint att åka med enbart elmotorn. Motorerna är kopplade till en steglös växellåda. Förbrukningen i stadstrafik ska enligt Ford ligga på 1,5 liter milen, en bra siffra tycker Ford och säkerligen även de amerikanska köparna.

Mer imponerande är vätgasbilen. En Ford Explorer har försetts med en bränslecell som driver två 130 kW elmotorer. Bilen är också fyrhjulsdriven och räckvidden är mycket bra – 56 mil. Men om den ska serieproduceras är oklart.

Nya Sebring har klart vassare former än föregångaren. Bilen ska säljas i Europa och kommer även med dieselmotorer. Cabrioleten kan beställas antingen med tygsufflett eller plåttak, hardtop finns också. Försäljningen startar 2008 i USA, men när det blir Europapremiär är ännu oklart.

En extrem konceptbil döpt till Nagare står i Mazdas monter. Bilen är ritad av företages amerikanska designstudio med chefsdesigner Franz von Holzhausen i spetsen.

Det handlar bara om show idag, men Mazda antyder ändå att det är så här företaget vill att deras bilar ska te sig om 15 år. Nagare betyder flöde på japanska, alltså luftens flöde förbi karossen.

Följ ämnen i artikeln