Tänk om – tänk rätt!

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-08-12

Jonas Bladh, tf redaktör.

Regeringen med sina hantlangare i vänstern och Miljöpartiet har bestämt sig. Det är etanol som ska ersätta olja som drivmedel i Sverige. Skatterabatter, inga trängselskatter och fri parkering i en del städer är lockbetet för att få oss att köpa flexifuel-bilar.

Men samtidigt har etanol-boomen gjort det olönsamt att tanka E85. Priset på etanolblandningen E85 har stigit så mycket att det nu är lönsammare att ha bensin i flexitanken – bara du hittar soppan för 12:59 kronor litern eller billigare.

Då undrar man ju två saker. Först: varför infördes tullar på brasiliansk etanol när efterfrågan steg? Känns inte hundraprocentigt smart, om man säger. Det är klart att politikerna vill skydda svensk framställning av etanol – men den står bara för 60 000 kubikmeter av de 270 000 som behövs.

För det andra: Varför finns de stora skattebestraffningarna kvar på dieselbilar? Med partikelfilter är dieslarna så gott som lika rena som bensinmotorer och släpper ut betydligt mindre koldioxid – men du måste ändå betala flera tusenlappar extra i skatt.

Jag får det inte att gå ihop.

Vad jag däremot vet är att jag gillar dieselbilar. Starka och trygga i lunken gör de sitt jobb. Därför har vi i det här numret testat två av dem; Volvo S40 och ”saabillacen” Cadillac BLS. Dessutom provkör Robert Collin Audis jättediesel – med grym bränsleekonomi.

Jag vet också

att Bil-läsarna har Sveriges bästa smak. När över 130 000 läsare röstat klart på årets omgång av Favoritbil står tio vackra kärror som segrare i sina respektive klasser och vi på redaktionen kan inte annat än att hålla med er. Årets överraskningar är två brittiska skönheter som vinner varsin klass. Kanske inte gemene mans bilval – men likväl favoriter som får mig att dregla förtjust.

Jonas Bladh

Följ ämnen i artikeln