Rolls för parkjobbare

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-05-01

Varför skulle en Rolls inte duga som arbetsfordon - i slottsparken eller som lätt lastbil under vildsvinsjakten?

Även onödigt rika bör få vara lite "casual", eller hur? Rolls-Royce senaste bygge, Rolls-Royce 100EX, må stå långt ifrån en Hummer H1 i utstrålning, men lite bruksfaktor i form av en fällbar bakstam som bildar ett litet miniflak i aktern kan den dock skryta med.

Men kanske det teakdäckade lilla flaket där bak ändå kommer bäst till sin rätt med en vit linneduk och en vackert uppdukad picknick med nån gåslever och ett glas champagne snarare än med ett par spånplattor från byggmarknaden.

Finishen är extremt hög, med en utsökt blandning av borstad aluminium, högklassigt läder och ädelträ. Karossen är till stora delar gjord av plast, men så handlar det också om en konceptbil.

Under aluminiumhuven tronar ett nytt mästerstycke från BMW:s motoravdelning i München; en nio liter stor V16-maskin med ett okänt antal hästkrafter (gissningsvis cirka 650).

Självklart kommer någonting snarlikt i produktion, men när detta kommer att ske - och till vilket pris - står skrivet på Münchens stjärnhimmel.

Gunnar Dackevall (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln