Plastig Peugeot för utomhusbruk

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-26

207:an bli jeepigare

Den senaste medlemmen i Peugeots 207-familj är SW Outdoor.

En lite tuffare, lite jeepigare version av den vanliga kombin.

Det ska vara friluftsliv just nu. Marknaden för små stadsjeepar exploderar. Har du inte en liten stadsjeep i programmet – gör om en kombi istället. Så som Volvo gjort med XC70 och Skoda med Octavia Scout.

Tuffare utseende, högre markfrigång och tillbehör inspirerade av vildmarksexpeditioner – vips har en snäll kombi blivit biffig upptäckarbil. Med eller utan fyrhjulsdrift.

Nu hakar Peugeot på makeovertrenden och skogshuggar-pimpar lillkombin 207 SW.

207:an kom till Sverige för drygt två år sedan, och har hyllats i våra tester. På pluskontot hamnar körglädje och storbilskänsla. För snart ett år sedan gjorde kombin 207 SW entré. Också den med fina köregenskaper och rapp styrning.

Och nu – 207 SW Outdoor.

Outdoor kommer precis som vanliga SW med två motorer, en bensinare på 1,6 liter och 120 hästar samt en lika stor dieselmotor på 110 hk.

Precis som vanliga SW är det också en kombi som inte lastar jättemycket, men tack vare det lättfällda baksätet är den riktigt flexibel och lättlastad.

Men med Outdoor har en bra bil blivit sämre.

Priset mot vanliga SW har ökat med 15 000 kronor. För det får du lite fräna svarta plastskärmar runt om samt en höjd markfrigång – fram med 16 mm och bak 21 mm –med hjälp av annorlunda fjädring och större hjul.

Sämre styrning

Men på kuppen har man trollat bort trumfkortet – köregenskaperna. Den något högre markfrigången gör att den fina styrningen är borta. Istället känns Outdoor svampig och sävlig att styra. Framfarten blir gungigare.

Dessutom är ”terrängegenskaperna” inte särskilt vassa. Det är ju fortfarande en framhjulsdriven 207:a.

Stalltipset är alltså att skippa plastdetaljerna och spara 15 000 kronor genom att välja vanliga SW – som är mycket trevligare och bättre på alla sätt.

Följ ämnen i artikeln