En lastgammal Golf

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-06-12

Nya Variant: precis som en Golf ska vara – men mycket rymligare

Så är den här, Golf-kombin.

Eller Variant som modellen heter.

En riktig liten laståsna – med alla de kvaliteter vi förväntar oss av en Golf.

Baserad på den femte generationen Golf, som kom redan 2003 och som sedan dess varit klassledande. Trygga köregenskaper, hög kvalitetskänsla och väldigt få brister har gjort VW Golf till en testvinnare. Men VW missbedömde marknaden för kombibilar och erbjöd istället en förhöjd Golf Plus. Samtidigt har vassa konkurrenter som Ford Focus, Peugeot 307 SW och kusinen Skoda Octavia varit framgångsrika bland kombiköparna. Så nu kommer alltså även Golf som kombi, trots att nästa generation väntas om knappt två år.

De små kombibilarna har vuxit till sig och slår numera flera mellanklassbilar på fingrarna vad gäller utrymme. Så även Golf Variant som inte ligger

storebror Passat långt efter vad gäller lastvolym. Variant rymmer 560 liter. Med fällda säten ryms 1Ì´2;550 liter. Som jämförelse kan nämnas att Saab 9-3 SportCombi rymmer 419 liter utan att fälla baksätet och Volvo V50 blott 417 liter.

Gapar riktigt stort

Släktskapet med Passaten märks på utsidan. Golf Variant får samma kromade grill. Bak har Golfen fått ett eget utseende för att kunna skilja syskonen åt, och påminner snarast om Saab 9-5 kombi. Bakluckan gapar riktigt stort, så stort att en person på 1,80 lätt kan stå upprätt under den öppna bakluckan. Bagaget är lätt lastat med den låga lasthöjden. Dold lastlucka i golvet är standard, så det går att lämna prylar kvar i bilen – skyddade från insyn.

Föraren lär inte märka några större skillnad mot vanliga Golf. Köregenskaperna är trygga och styrningen har bra känsla. Knappar och reglage är numera i stort sett identiska med Skoda Octavia. Golfen är inte särskilt bullrig, men inte supertyst heller vilket kan ha att göra med att testbilen utrustats med breda 17-tumshjul. Däremot är bilen inte bullrigare bak än fram. Baksätespassgeraren har riktigt gott om ben-utrymme. Däremot stjäl soltaket (för drygt 15?000 kronor extra) en hel del takhöjd. Och sittdynan är i hårdaste laget. Precis som fjädringskomforten, som är aningen stötig.

TSI-motorn riktigt trevlig

Testbilen är utrustad med den trevliga TSI-motorn på 140 hästkrafter. En pigg motor, vars motorljud på de lägre växlarna (sexväxlad låda är standard) påminner om klassiska folkabubblan. I högre landsvägsfart går motorn dock tyst och fint. Däremot upplever vi den inte som särskilt snål. Förbruk

ningen ligger på 0,87 liter milen under provkörningen.

Etanolmotor till årsskiftet

VW i Sverige har inte spikat priserna. Variant börjar säljas först i september. Men som vanligt är Golf snäppet dyrare än konkurrenterna. Ingångspriset uppges till under 175?000 för 1,6-litersmotorn på 102 hk och enklaste utförande. Till årsskiftet kommer också en etanolversion av 1,6:an.

Den testade TSI-motorn kommer kosta just under 200?000 och minsta dieselmotorn på 140 hk strax under 230?000 kr. Men priset skenar snabbt iväg, en snabb överslagsräkning visar att den provkörda bilen kostar en bra bit över 250?000 kr. Glastak, läderklädsel, klimatanläggning, navigator, cd-växlare, 17-tumsfälgar och lack med pärleffekt. Jo, jag tackar. Undrar hur många sådana varianter av Variant vi får se i Sverige?

Prov. VW GOLF VARIANT 1,4 TSI

Benjamin Ekroth

Följ ämnen i artikeln