Volvo 850 och S70/V70: Lagom för familjen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-01-27

Inger: Här känner man sig trygg

Inger Ericsson, maken Per-Arne och barnen John och Linnea valde Volvo för säkerheten och komforten.

1992 var Volvos viktigaste år i modern tid.

Då kom 850.

Då kom vändpunkten.

Marie Albinsson från Köping med sin Volvo 850.

Från att ha tillverkat bakhjulsdrivna och mycket omoderna bilar, till att plötsligt spotta ur sig en framhjulsdriven och toppmodern modell. För första gången på en herrans massa år hade Volvo en bil som var konkurrenskraftig även utanför Sverige. Men det var en vändpunkt både på gott och ont. Kvalitetsproblemen på första årsmodellen var så många att man kunde skrivit en roman om dem. Efter ett par år blev 850 tillräckligt bra. 1997 gjordes en kraftig uppgradering, modellen bättrades på 1 800 punkter. Namnet blev S70.

Att köra: Köregenskaperna är ett angenämt trendbrott, 850/S70 uppför sig som ingen Volvo tidigare gjort – en körglad Volvo! Piggt och stunsigt rinner denna Volvo genom kurvor och inte på något vis går det att förnimma den märkestypiska ”klossigheten”. Stadigt och säkert rull på alla underlag är även det ett stort kliv framåt. Enda negativa inslaget är den något diffusa styrningen (som successivt blivit bättre).

Att äga: Bra, om vi undantar första årsmodellen (-92) som var en problemtyngd skapelse där servicemeddelanden och åtgärdspaket stod som spön i backen. Senare bilar har klarat sig hyggligt ur verkstadssynpunkt, men långt ifrån lika bra som gamlingen 740/940. 850/S70 är en eftertrakad bil på eftermarknaden, andra- och tredjehandsvärdet står högt. Speciellt eftertraktad är kombiversionen.

Komfort: Här är det mesta rätt: stolarna är ypperliga, fjädersättningen en sällsynt lyckad mix av vägkänsla och bekvämlighet, effektiv ljudisolering (bortsett från -92) håller nere decibelantalet.

Utrymmen: Alldeles lagom för den vanliga familjen. Sedanversionen har både ett väl fungerande baksäte och ett dugligt bagagerum. Kombin är förstås mer praktisk med sitt skåp baktill, 855/V70 är också den klart hetare modellen på begmarknaden.

Säkerhet: Mycket ändrades i Volvos filosofi i och med 850/S70 men det genuina säkerhetstänkandet tummade man inte på. Tvärtom, eftersom även den aktiva säkerheten förbättrades avsevärt med framhjulsdrivning och trygga vägegenskaper året runt. Folksam klassar också 850 som 40 procent säkrare än medelbilen.

Känsla: Tio år efter lanseringen av 850 är det enkelt att se och känna vilken revolution och vilket lyckokast modellen inneburit. En Volvo med äkta körkänsla var något alldeles nytt och speciellt när 850 debuterade 1992 och än i dag känns modellen helt up to date. Inredningen i 850 sänker dock känslosvallet, där ser ut som i en husvagn från sjuttiotalet. Klossigt och taffligt myspys à la träningsoverall. Med S70 kom en välbehövlig uppryckning av inredningen.

VOLVO-SPECIAL

Staffan Borglund (-)

Följ ämnen i artikeln