Bilen som ska få de unga att välja Volvo

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-09-09

Collin på premiär- visningen av nya S40

SKYNKET AV FÖR S40 Aftonbladets Robert Collin testar den nya Volvo S40 och konstaterar att kvalitetskänslan är högre än i någon annan Volvo hittills.

FRANKFURT

Det ser bra ut, Volvo!

Nya S40 har snygg formgivning, massor av utrymme och fin kvalitetskänsla, och Volvos tekniker säger att bilen är säkrast i klassen.

Priserna börjar kring 190 000 kronor, den förväntade storsäljaren med femcylindrig motor går på 209 000 kr.

Efter åratal av rykten, spionbilder, gissningar och dementier drogs äntligen skynket av nya S40, den utan överdrift viktigaste bilen för Volvo sen storkombin V70.

I går visades den för svenska och flera hundra utländska biljournalister, i dag klockan 12 visas den officiellt på bilsalongen i Frankfurt.

För första gången är Volvos lilla modell formgiven i Sverige och designchefen Henrik Otto betonade det skandinaviska och påverkan från formgivare som Arne Jacobsen. Just den tunna pressade plywoodstolen Myran har varit förebild för den mittkonsol som flyter från instrumentbrädan ner mot växelspaken, en inredningsdetalj Volvos formgivare är mycket stolta över.

Kvalitetskänslan är högre än i någon Volvo hittills, ett krav för att konkurrera med bilar som BMW och Audi. Plastmaterialen känns påkostade, passningen är fin och reglagen har rätt motstånd.

Chassit som delas med kommande Ford Focus och nya Mazda 3 har stämts av för att få trygga Volvoegenskaper men ändå behålla det livliga hos koncernsyskonen.

Styrningen ska ha mer skärpa än vi vant oss med hos Volvo och små krokiga vägar passar bättre än autobahn där de stora Volvomodellerna trivs bäst.

Antisladdsystem

Elektroniskt antisladdsystem är standard för att hålla ordning på bilen när det går för fort.

Bältespåminnare på alla tre platserna i baksätet är en världsnyhet typisk för Volvo, det piper högljutt och föraren ser på en display vem som inte har bältet på.

Volvo räknar med toppbetyg och fem stjärnor när modellen testas i Euro Ncap nästa år.

För att demonstrera krocksäkerheten tänker Volvo frontalkrocka en S40 med tvåtons-jeepen XC90 redan nu på fredag inför en grupp journalister.

En annan säkerhetsdetalj kallas Idis. Datorn kollar hur stressad körsituationen är i varje ögonblick. Om föraren har för mycket att göra bakom ratten stoppar Idis inkommande telefonsamtal och information om exempelvis låg nivå i spolaren tills stressen lagt sig.

- Målgruppen är unga köpare som inte bildat familj än, säger Volvochefen Hans-Olov Olsson.

Det är en grupp som Volvo med sin helpräktiga image missat hittills.

20 000 bilar nästa år

S40 hamnar i bilhallen i slutet av november. Först blir det bara femcylindriga motorer - det är nytt i klassen - från Skövde och en ny fransk diesel. I vår kommer den 1,8-litersmotor som redan finns i Ford Mondeo och om ett år basmodellen med 1,6-litersmotor och 100 hästkrafter.

Volvo räknar med en produktion på 20 000 bilar nästa år av vilka 6 000 ska säljas i Sverige.

Kombin V50 som presenteras senare i höst blir dock den riktiga storsäljaren här hemma med en årlig försäljning på 12 000 bilar.

Betyg på S40

Så mycket kostar den

Lyssna på Robert Collin i webbradion

Tidigare artiklar:

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln