Tidlös och läcker

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-01-31

Jaguar XJ är en lyxbil av klassiskt snitt med rätta känslan. Det bästa av allt – den kan bli din för 100 000 kronor.

Utbud

Det börjar bli ganska gott om X300 (modellkoden för XJ6 1995-1997) tack vare omfattande import på senare tid. Fyndchanserna är möjligen större i Tyskland, men även här hemma är priserna klart attraktiva. Det finns flera seriösa importhandlare som är mer eller mindre specialiserade på Jaguar och har lägre priser än de auktoriserade Jaguarhandlarna. De kan å andra sidan lämna generösa beg-garantier.

Komfort

X300 kom redan 1995 och är lite gammaldags i sin utformning. Knappar och reglage känns som från en annan tidsålder - eller från Ford Mondeo. Det sämsta med bilen är ändå utrymmena, främst baksätet som är förvånansvärt trångt med tanke på bilens storlek. Men det är smällar man får ta för angenäma former. Bilen är hur som helst mycket bekväm att färdas i och går tyst. Med det fastare sportchassit följde stolar med bättre sidostöd.

Kvalitet

Att engelska bilar skulle vara rena skiten är fel, åtminstone när det gäller Jaguar XJ. Från det att Ford tog över, har kvaliteten bara blivit bättre och bättre. Visst går saker sönder, men modellen är inte sämre än BMW och Mercedes. För att du ska bli så nöjd som möjligt gäller att bilen är ordentligt servad och att alla elektriska mojänger fungerar.

På vägen

Bilen är roligast att köra med sportchassi och stora motorn på 4,0 liter, eller ännu hellre XJR med 326 kompressormatade hästkrafter. 3,2-litersmotorn räcker ändå till för det bilen är bäst på - att glida fram. Med V12 ökar pondusen men också belastningen för såväl service- som soppakontot. Från 1998 har bilen V8.

Känsla

Nuförtiden är det närapå utrotningshotat i bilvärlden. Jag pratar om bilars själ - eller snarare om avsaknaden av den. Tysk strikt perfektion kan visst vara ståtlig, men brittiska Jaguar har mindre av det och mer varma känslor.

Ekonomi

Det går nu att få en fin XJ 3,2 för under 100 000 kronor. Tänk på det när du tittar på en ny känslokall mellanklassbil för det dubbla! Självklart går det inte att bortse från att ägandekostnaderna är högre för lyxbilen, främst servicen och reservdelspriserna. Ett alternativ kan vara att vända sig till en specialiserad, men inte auktoriserad Jaguarverkstad. Försäkringen är dyr, men inte värre än för exempelvis Volvo S80.

Fakta Jaguar XJ 3,2

Nypris: 538 900 kr.

Motor: 6-cyl, 3248 cm3, 237 hk vid 6350 varv/min, 310 Nm vid 4350 varv/min.

Förbrukning (bl.): 1,2 l/mil.

Acceleration: 0-100 km/tim på 8,5 s.

Toppfart: 225 km/tim.

Längd/bredd/höjd: 502/180/138 cm.

Tjänstevikt: 1845 kg.

Begagnat

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln