Volvos nya vrålåk

Uppdaterad 2013-08-27 | Publicerad 2011-04-19

Aftonbladet exklusivt på plats – när lyxiga Concept Universe avtäcktes i natt

SHANGHAI. Stor, lyxig och med en kylargrill som glittrar förmöget.

Så ska Volvo Universe locka de kinesiska köparna.

Bilen visades i natt i Shanghai och inom tre år är tillverkningen i Kina i full gång.

Concept Universe är Volvos största bil, skräddarsydd för rika kineser och för regeringsmedlemmar som älskar rymliga baksäten.

Bilen har varit en välbevarad hemlighet och inga spionbilder har läckt ut. Men 03.15 i natt, svensk tid, drogs täckelset av på den stora bilsalongen i Shanghai.

Fram känner vi igen 1950-talets svenska folkbil Volvo PV, bak är det mer Jaguar medan profilen andas Bentley. Och kylargrillen, som ju också har dragen kvar från PV, glittrar för att passa den kinesiska nyrikesmaken.

”Viktigt med glitter”

– Men den hinner vi göra om tills bilen kommer i produktion. Kinesernas smak ändras fort nu, snart kommer de att uppskatta den sparsmakade skandinaviska stilen. Men i dag är det viktigt att grillen glittrar förmöget, säger designern Andreas Nilsson.

Bilen är nästan fem meter lång (faktiskt flera centimeter kortare än nya Saab 9-5) och byggs på den kommande Volvo-plattformen som utvecklas i Göteborg.

Nästa generation av stadsjeepen XC90 blir först på den nya plattformen, Universe kommer strax efter.

Motorerna avslöjas inte förrän efter sommaren, men räkna med bensinmotorer med fram- och fyrhjulsdrift och fyrhjulsdrivna laddhybrider.

Byggs i nya fabriken

Bilen ska byggas i Volvos nya fabrik i Chengdu i sydvästra Kina, vägg i vägg med koncernsystern Geely, med start 2013.

Inom kort väntas också besked om ytterligare en Volvofabrik, i Daquing i nordvästra delen av landet.

Den ska vara klar 2015 och då räknar Volvo med att sälja 200 000 bilar årligen enbart i Kina.

Konceptbilen Universe har tagits fram på rekordtid sedan nye Volvo-ägaren Li Shufu krävt en riktigt stor och lyxig bil för den kinesiska marknaden.

Dagens förlängda S80 räcker inte till i konkurrensen med Audi, BMW och Mercedes.

Ovanlig inspiration

– Ordförande Li har inspirerat oss genom att deklamera egna poem och han har gett oss cd-skivor med klassisk kinesisk och europeisk musik, säger Volvos designchef Peter Horbury.

– Det är inte ovanligt att vi hämtar inspiration från naturen och musiken, men det är kanske inte så vanligt att tankarna kommer direkt från företagets styrelseordförande.

Följ ämnen i artikeln