Värsting-Volvo i ett enda exemplar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-05-29

Och den är inte till salu

Köln. Det står en aluminiumfärgad Volvo och väntar på mig på racerbanan Nürburgring.

Den är världens snabbaste Volvo S 80.

Med 350 hk, fyrhjulsdrift och 0–100 på 5,8 sekunder.

Här hemma ska en Volvo se ut som en Volvo. Men det fungerar inte ute i världen. Flugan kommer från USA och sprider sig blixtsnabbt. ”Min bil ska INTE se ut som grannens”.

Volvon som jag strax ska köra är byggd av tyska bilbyggaren Heico på uppdrag av Volvo.

Heico har en katalog med 350 delar som gör Volvon mer personlig. Det är allt från ny mjukvara, motorns insprutning, avgassystem till rena designprylar.

Biffig kaross

Motorn är trimmad från Volvo original. 285 hästkrafter till 350 hk. Och den är konverterad till etanol.

Bilen är sänkt fyra cm. Fälgarna är 20-tummare och däcken har 30-profil.

Karossen har blivit biffigare och invändigt är allt nytt i chockblått skinn och glittrande kevlarplast.

Snabb – och säker

Jag startar motorn och lyssnar på avgasljudet. Det låter inte som någon annan Volvo. Det låter bra!

Lägger i automatlådans drive-läge och gasar i väg. In i den första svepande högerböjen på Nürburgrings GP-bana.

Vrider lite på ratten och trycker ner gaspedalen. Hmm, det går riktigt fort. Säkert. Och bra.

Bilen finns i ett enda exemplar. Som har kostat två miljoner att bygga.

Bara för att visa att en Volvo inte behöver se ut som grannens.

Aftonbladets
bloggar

Följ ämnen i artikeln