En orgie i detaljer

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-01-10

Mazda RX-8 är en bil gjord av entusiaster för entusiaster.

Den är rent utsagt kaxig, RX-8. En ingenjörsdröm försatt på fri fot.

Med tuffa gälar bakom framhjulen, med en extra sidodörr som öppnas framåt, nä, det finns ingenting i bilvärlden i dag som slår Mazda nya sportbil.

Designen är urläcker, så är det bara. Varje detalj i interiören är oerhört väl genomtänkt och prydligt genomförd. En orgie i läckra detaljer.

Ta bara det trekantiga hålet i stolarnas ryggstöd - som omedelbart för tankarna till motorns inre där det snurrar en trekantig rotor istället för en handfull kolvar.

Motorn är härligt högvarvig med ett underbart, suggestivt ljud. Samtidigt är motorn i stort sett helt vibrationsfri. Chassit är ett lättviktsjobb byggt efter samma principer som F1-bilarna.

Och RX-8 är lika lättfotad som smidig på vägen. Styrningen är exakt, lätt och mycket exakt och genom ratten känner man verkligen hur vägen ser ut.

Mazdas senaste sportbil är verkligen en bil gjord av entusiaster för entusiaster.

Fyra kan åka, men två har garanterad komfort.

Och bör tåla lite fart, RX-8 är inte superbilssnabb men inte långt ifrån.

Mest av allt väcker den uppseende.

Och varma känslor.

Mazda RX-8

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln