Maybachs dagar är räknade

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-19

Ännu lyxigare Mercedes S-klass kan bli ersättaren

Ända sedan premiären har Daimlers ultralyxmärke Maybach gått trögt.

Nu finns det risk för att märket läggs ner.

Man kunde inte haft sämre tajming när Maybach visades för första gången och alla höga chefer befann sig i Tokyo, stolta och nöjda.

Ja, då välte någon en Mercedes A-klass i Sverige (Robert Collin, Aftonbladets bilexpert. Reds. anm.). Fokus förflyttades en smula, västerut kan man säga.

Säljer dåligt

Nu var det knappast bara den usla starten som gör att Daimler funderar på att avsluta Maybachhistorien. Bilen har sålt klart under förväntan, mycket tack vare Rolls Royce starka frammarsch i klassen. Som ett sista ryck gör man en uppdatering av de tre Maybachversionerna som mestadels innebär införande av LED-lampor.

Dessutom har Mercedes nu planer på att höja statusen på sin lyxbil S-klass enligt en artikel i Auto Express.

Lyxigare S-klass

Nya S-klass kommer 2014 och Mercedes utlovar den mest högteknologiska bil världen skådat. Bland annat lånar man teknik från konceptbilen F800 Style som visades i Genève nyligen. Den har en avskalad interiör med endast en stor skärm på mittkonsolen. Det är ingen vanlig tryckkänslig skärm, det räcker med att röra handen ovanför så utförs de kommando man vill. En kamera filmar handens rörelse, skärmen är alltså geststyrd, en teknik som nu testas på smartphones och datorer.

Hög medelålder

När det gäller formerna så kommer inte S-klass att låna särskilt mycket från F800 Style. Medelåldern på S-klassköparna är 62 år och de vill inte ha så djärva former. Men en tydligt stående front som på konceptbilen är att vänta. Tänk dig en S-klass från 80-talet med präktig kylargrill så har du formidén.

Följ ämnen i artikeln