Världens kanske allra bästa bil

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-10-18

Nya BMW elegant, kraftfull - och dyr

ROM

BMW:s nya 7-serie är en traditionell BMW på många sätt. Det är en bil som sätter föraren i centrum - och formgivningen är typisk. Ändå handlar det om en helt ny bil. Kanske världens allra bästa.

V8-motorn är inte ny, men så omarbetad att den fått helt nya prestanda. Jämfört med föregångaren är den fjorton procent starkare, 333 hästkrafter, men enligt fabriken ändå 14 procent snålare, 1,09 liter milen vid blandad körning.

På tomgång är den helt tyst och utan vibrationer, vid full gas ylar den som motorn till en tävlingsbil.

Automatlåda är standard och världens första med sex växlar.

Växelspaken har flyttat upp från golvet till rattstången och samtidigt krympt till något som mest liknar en minimal blinkerspak. Naturligtvis behövs det inte mer och det är det som är den här bilens storhet. Ingenting har kommit till av slentrian. Varenda pryl har "uppfunnits på nytt".

Liten ratt där växelspaken satt

Den stora frågan när bilen konstruerades handlade om förarmiljön. Hur ska föraren klara av en bil med tjogvis med knappar och reglage utspridda mer eller mindre logiskt?

Det blev en liten ratt just där växelspaken brukar sitta. Med hjälp av ratten kan föraren söka sig fram till bilens olika funktioner. Byta skiva i CD:n, ställa om chassit till sportläge eller tusen andra funktioner.

Nya 7-serien är full av användarvänliga finesser. Handbromsen till exempel aktiveras automatiskt när bilen stannar, kanske vid ett rödljus, och frigörs igen när föraren trampar på gasen.

Tuffare körning i sportläge

Ändå är det kanske BMW:s kärnvärde, köregenskaperna, som övertygar mest.

Trots stora 19-tumshjul är komforten mycket bra med chassit i komfortläge. I sportläget blir det lite stummare, rattens servoverkan minskar samtidigt som de aktiva krängningshämmarna motverkar krängning. Nu går det att köra snabbt och effektivt på de värsta krokvägarna, just sådana som vi provkörde på i mellersta Italien tio mil från Rom.

Formgivningen slutligen. Tradition och nytänkande på en gång. I Tyskland har BMW fått mycket kritik för de nya formerna, själv tycker jag att det är den snyggaste 7-seriebilen någonsin. Kraftfull, kompakt, elegant. Dessutom äntligen rymlig! För första gången är det gott om plats i en BMW.

Nästan en miljon för helutrustad bil

Följ ämnen i artikeln