Stort & helgalet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-14

Robert Collin: Bilsalongen borde präglas av återhållsamhet

FOLKLIGT I FRANKFURT Frankfurtsalongen har arrangerats 61 gånger och är en säker publikmagnet. Cirka en miljon besökare trängs bland bilarna – som här i den italienska tillverkaren Maseratis monter – fram till avslutningsdagen den 25 september.

FRANKFURT.

Större, tyngre och törstigare.

Nej, det är inte dinosaurier vi talar om.

Det är de nya bilmodellerna på bilsalongen i Frankfurt.

Bilsalongen borde präglas av återhållsamhet, av hänsyn till miljön och osäker tillgång på olja.

Men bilarna är som vanligt större, tyngre och törstigare.

Plåtcabbar

Andra trender på salongen: Plåtcabbarna är här, och kineserna på väg.

Mercedes går med förlust. Är nya större och ännu lyxigare S-klass räddningen? Volkswagen går med förlust. Är nya plåtcabben Eos räddningen? Saab går med förlust. Är nya nosen på 9-5 räddningen?

Knappast. Men bilindustrin är traditionellt konservativ. Provar samma lösningar gång på gång.

Visst ser det roligt ut, där på mässan, med alla nyheter, den ena läckrare än den andra. Snabbare, dyrare, lyxigare. Och alla elektroniska prylar som gör det så lockande att köpa ny bil.

Väntar på det stora steget

Men bilarna som ska transportera våra barn och barnbarn, och som redan i morgon ska mätta bilbehovet i tredje världen, nej, de syntes inte till.

Volkswagens nya snåla bensinmotor är ett litet steg, hybriderna från Toyota ett annat. Men det stora klivet, det väntar vi fortfarande på.

BILSALONGEN I FRANKFURT

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln