Mazda 2 har tuffat till sig

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-06

Snålare och sportigare
- utmanar Skoda Fabia och Opel Corsa

Generation två av Mazda 2 är här.

Den nya bilen ser betydligt roligare ut, drar lite soppa, och har sportig väghållning. Kanske kan den ge mästarna Corsa och Fabia en match.

Första generationen Mazda 2 var en förklädd Ford Fiesta. Nya Mazda 2 är helt och hållet konstruerad av Mazda. Storleksmässigt skiljer den sig inte så mycket från föregångaren. Men vågen visar 100 kilo mindre, låg vikt har haft hög prioritet i jakten på låg förbrukning.

Formgivningen får nya Mazda 2 att sticka ut i småbilsklassen och riktigt roligt är det att bilen är lika underhållande att köra som formerna antyder. Styrningen är känslig och precis, utan konstgjord känsla. Chassit är spänstigt och man kan ha riktigt kul när man busar runt på kringelikrokvägar.

Miljöbilsplaner

Men 1,5-litersmaskinen på 103 hk är bättre på att vara snål än rolig och det gäller även de mindre 1,3-litersmotorerna på 75 och 85 hk.

Nästa år kommer en 1,4-liters turbodiesel på 68 hk, som ska kvala in som miljöbil.

Baksätet är tillräckligt rymligt för två vuxna och bagageutrymmet har plats för 250 liter, och 787 liter med fällt säte. Förarmiljön är dessutom riktigt bra.

Sex krockkuddar och ESP är standard och basbilen med lilla 1,3-litersmotorn kommer att kosta från cirka 120 000 kronor - utan AC.

Det är kul att Mazda är tillbaka med en egen egensinnig småbil!

Alrik Söderlind

Följ ämnen i artikeln