Miljöbilar ett hot mot trafiksäkerheten

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-06-18

Björn Eriksson: ”För NTF kommer säkerheten främst”

Säkerheten är förlorare när Regeringen satsar på miljöbilar.

Enligt NTF och Folksam håller nästan hälften av alla miljöbilar inte säkerhetsmåttet.

– Det här är ett stort problem som man har missat att se, säger landshövding Björn Eriksson, ordförande för NTF till aftonbladet.se.

Miljövänliga bilar säljs som aldrig förr i Sverige. I april infördes Regeringens rabatt på 10 000 kronor för den som köper en miljöklassad bil.

Men i miljöivern har man glömt bort säkerheten skriver NTF:s Björn Eriksson och Folksams VD Anders Sundström i en debattartikel i Dagens Nyheter.

Enligt dem når 18 av 37 bilar som omfattas av miljörabbaten inte upp till en acceptabel säkerhetsnivå.

Många av bilarna saknar antisladdsystem, bältespåminnare och de har sämre krockresultat än många andra modeller.

Säkerheten kommer främst

– Normalt sammanfaller miljötänkande och säkerhet. Men här gör det inte det och för oss på NTF kommer säkerheten främst, säger Björn Eriksson till aftonbladet.se.

– Det här handlar om liv och varje liv har ett stort värde.

Vad bör Regeringen göra?

– Jag tror att det vore bra om de plockade bort de här mindre säkra miljöbilarna från listan som omfattas av subventioner.

Björn Eriksson kritiserar även den skattemodell som finns för bland annat tjänstebilar. Den som väljer extra säkerhetsutrustning till sin bil får i dag betala skatt för det.

”Problemet är att många väljer bort säkerheten för att komma lindrigare undan”, skriver Eriksson och Sundström i debattartikeln.

Påverkar bilmarknaden

Skattesystemet och miljöbilsrabatten kommer att påverka säkerheten på den svenska bilmarknaden i många år framåt, menar de.

”Kvaliteten på den begagnade marknad som blir tillgänglig för 'vanligt' folk styrs alltså i hög grad av den utrustning och miljönivå som de nya bilarna har”, skriver de.

Uppmanar du människor att inte köpa en miljöbil som inte uppfyller era säkerhetskrav?

– Jag vill vända på det och säga att jag tycker man ska välja en bil som uppfyller både säkerhets- och miljökraven.

Vad kör du själv för bil?

– Jag har en gammal Volvo som är tio år och som inte uppfyller alla de här kraven, säger Björn Eriksson.

Håller bilen måttet?

Enligt NTF och Folksam bör en krocksäker bil få fem stjärnor i krocktestet Euroncap. De bör även ha antisladdsystem, bältespåminnare och effektivt whiplashskydd.

Läs också:

Johanna Melén

Följ ämnen i artikeln