Halvkombi med sportkänsla

Publicerad 2013-05-15

Gran Turismo och BMW 3-serie är en lyckad kombination

BMW har tagit sitt utskällda Gran Turismo-­koncept till den nya och hyllade 3-serien. Det var väl dumt, tänker säkert du. Men faktum är att BMW denna gång gjort sin läxa och resultatet är inte alls särskilt ­pjåkigt.

Vi befinner oss på Sicilien, en av Europas sydligaste utposter. Här har maffian styrt och ställt sedan Gudfaderns tid och vulkanen Etna spottat ur sig både aska och lava med jämna mellanrum. På flygplanet på vägen hit pratades det mycket om den första Gran Turismo-modellen BMW släppte 2009, 5-serien. En utskälld modell som visserligen hade den praktiska halvkombi-luckan, men också ett synnerligen litet bagageutrymme och en saftig prislapp. Med bara starka motorer och mängder av lyxutrustning profilerades den snarare som en praktisk version av lyxmodellen 7-serie, inte som en alternativ 5-serie. Dessutom har den anklagats för att vara regelrätt ful. Det är dock ett ämne jag lämnar därhän, även om samma sak sagts om 3-serie Gran Turismo som tålmodigt väntar på oss i Palermo.

En gödd Touring

Den här gången verkar BMW ha tagit åt sig av kritiken. Och ska man tro pressmaterialet är 3-serie GT ett under av flexibilitet och användarvänlighet. I grund och botten har bayrarna gött en ­3-serie Touring på de flesta ledder. Axelavståndet på GT-versionen är förlängt med elva centimeter och karossen har blivit tjugo centimeter längre och åtta centimeter högre. Bagageutrymmet är 25 liter större än det i Touringmodellen och har begåvats med halvkombi-­baklucka, förstås.

Designmässigt är linjerna från storebror 5-serie tydliga. Taklinjen är hög och lång och följer långt bak på karossen. Den på 5-serie GT delbara bakluckan är nu enbart en av halvkombityp, men å andra sidan har en aktiv bakvinge tillkommit.

Mer utrymme i baksätet

Jämfört med den vanliga Touring- och sedanversionen är njurarna i fronten större och överlag upplevs GT-versionen betydligt kraftfullare.

Det förlängda axelavståndet har framför allt kommit baksätespassa­gerarna tillgodo som fått hela sju centimeters förlängt benutrymme. Resultatet är slående, för trots att jag själv mäter nära 190 centimeter från häl till hjässa är utrymmet imponerande. Problemet är bara att jag far runt som en vante i baksätet på de krokiga serpentinvägarna när kollegan bakom ratten väjer för potthål och soppåsar. För de pittoreska fiskebyarna och orörda strandpromenaderna vi föreställt oss har sedan flygplanet tagit mark på Palermos flygplats lyst med sin frånvaro. I stället är det raserade vägar, fyrkantiga färglösa hyreshus och berg av sopor som möter oss. När vägens alla skador ska undvikas önskar jag att baksätets sittdyna och ryggstöd hade bättre sidostöd. Det platta ryggstödet ger visserligen bra utrymme om man åker tre personer i baksätet, men den stora kardantunneln tar ändå upp viktigt benutrymme.

I bagageutrymmet går det in hela 520 liter (Volvo V70 rymmer 575 liter), men baksätesryggen är fällbar i 40/20/40-konfiguration och med det helt nedfällt går det in 1 600 liter. Bagageluckan är som standard elektroniskt manövrerad.

Luftigare kupé

Oavsett om man sitter fram eller bak är sittpositionen sex centi­meter högre än i vanliga 3-serie Touring. Det ger bättre överblick och mer kontrollerad känsla. Den högre taklinjen bidrar också till att kupén känns betydligt luftigare. Interiör och instrumentering är däremot sig lika från övriga 3-seriemodeller.

Bara dagar före vår ankomst drabbades Sicilien av en ordentlig vårstorm med regnmängder som tagit med sig vägbanor, broar och skapat jordskred. Dessutom har de redan många potthålen vuxit sig ännu större. Passande nog har 3 GT fått två och en halv centimeter högre fjädringsväg och därmed något bättre markfrigång. Körmässigt skiljer det sig en hel del från vanliga 3-serie. Det längre axelavståndet ger en stabilare och lugnare gång. GT-versionens större yttermått innebär också en viktökning på 65 kilo.

Stötigt med 19-tummare

Att det är en större massa som ska bändas runt i de skarpa böjarna är påtagligt och GT-­versionen känns klart tyngre än vanliga 3-serie som är mer direkt och alert i sitt uppträdande. Det är dock ingen självklar nackdel. Högre komfort och tryggare gång är sällan något negativt när det kommer till en användarvänlig mellanklassbil.

Den första testbilen vi kör tillhör modellprogrammets toppskikt med 3,0 liter cylindervolym och turbo. Effekten på 306 hästkrafter ger sportbilsprestanda samtidigt som testbilens adaptiva M Sport-chassi hanterar vägarna väl. Men det lyckas inte trolla bort den större GT-känslan. 19-tumshjulen gör att det blir stötigt över de många broskarvarna och vägskadorna. Bättre att hålla sig till de beskedliga 17-tumshjulen som är standard med de svagare motorerna. Prislappen för 335i GT ligger på saftiga 451 900 kronor.

Betydligt mer modest i både pris och förbrukning är 320d GT för 346 400 kronor som också står till vårt förfogande. 2,0-liters dieselmotorn med 184 hästkrafter och 380 newtonmeter är både stark och snål (0,49 l/mil). Tyvärr är den precis som i övriga BMW-modeller högljudd och vibrant, speciellt vid kallstarter. Däremot klarar den avgaskraven för kommande Euro6-standard. Övriga motorer som erbjuds är till en början 318d för 328 900 kronor, 325d för 390 800 kronor, 320i för 330 900 kronor och 328i för 362 900 kronor.

Båda testbilarna är utrustade med BMWs åttaväxlade automatlåda som kostar 22 000 kronor extra. Mycket pengar även om den växlar snabbt och snålt. Med den kraftfulla treliterssexan blir drivlinan snabb och alert. Accelerationstiden 0–100 km/tim kapas med 0,3 sekunder och förbrukningen blir 0,4 l/mil lägre jämfört med manuell växellåda.

Fyrhjulsdrift i sommar

Kombinationen dieselmotor och automatlåda blir i stället körningen än mer avslappnad och GT-versionen tar ytterligare ett steg bort från den så omtalade sportiga dynamikens kärna, som BMW gärna vill poängtera. Fyrhjulsdrift, Xdrive, tillkommer från juli månad och innebär ett prispåslag på 20 000 kronor.

Att 3-serie Gran Turismo kostar 16 000 kronor mer än den vanliga kombimodellen får anses som skäligt. 320d GT kostar dock 19 000 kronor mer på grund av Euro6-normen. Och skillnaderna från 5-serie GT är stor då BMW nu gjort annorlunda och profilerar 3-serie GT som en bil för gemene man. Inte bara för de med fetast plånbok. För visst kan det vara roligt att köra en trevlig halvkombi, även i kombilandet Sverige.

Erik Gustafsson

Följ ämnen i artikeln