Nya Saab 9-5

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-31

Direktrapport från första provturen

Vår reporter Martin Ström är just nu ute på den första provturen i nya Saab 9-5.

Och det är en positiv första rapport han lämnar.

– Den är bekväm och tyst – men ändå kul att köra, säger Martin.

Var befinner du dig nu?

– Vi kör i trakterna av Trollhättan på en 21 mil lång rutt bestående av idel svängar.

Hur är första intrycket av bilen?

– Det är väldigt stor i måtten, men känns inte stor när man kör. Den är väldigt fin att köra.

Även när man ska hantera den när man ska backa och vända är den smidig.

– Sen är den snygg också. Det kanske man inte ser när den står i en mässhall, men när den kommer ut så här bland andra bilar tycker jag att den är riktigt snygg, speciellt bakifrån. Den ser lyxig ut.

Hur ser den ut interiört?

– Det är väldigt förarcentrerad miljö och man ser ju att det är en Opel som är grundmaterialet. Vissa plastytor kanske inte riktigt matchar prislappen. Det blir lätt fettavtryck på plasten när man pillar på knappar och så. Men över lag tycker jag ändå att det håller. Vi kör som sagt Vector-modellen, och det är ju inte någon hysterisk utrustningsnivå.

Vad känns igen och skiljer sig från gamla 9-5?

– Man känner inte igen så jättemycket. Det står ju Saab på ratten, men i övrigt känner man ingen koppling till gamla 9-5. Det skulle vara stolarna då, som känns mycket gamla 9-5 – och det är ju positivt eftersom de är sköna att sitta i.

Känns den nya 9-5:an som en Saab?

– Designmässigt känns det som en Saab, men körmässigt känns den som en Opel Insignia – men mycket mer sofistikerat. Den är väldigt fin att köra och har både bra grepp och styrning, utan att det går ut över komforten. Bilen är tyst – och då kör vi ju på svensk asfalt.

Ni kör 2,0 liters turbodieseln med automatlåda – hur känns den?

– Inte så sofistikerad som den borde göra om den ska kriga med tyskarna i premiumsegmentet. Den är lite för högljudd och brummig. Kraften är det dock inget fel på. Förbrukningen är riktig bra om de angivna siffrorna stämmer, 0,53 l/mil och 139 g CO2/km.

Vilka andra motorer kommer?

– Från start kommer en turbobensinare på 2,0 liter med 220 hästar. Den kommer under hästen också som biopower som kan köras på etanol, E85. Sedan finns också toppmodellen, en Aero 2,8 V6 Turbo med 300 hästar.

Något övrigt att tillägga?

– Jag vill ge en eloge till Saab som har valt normala däck och inga extre ma sportprofiler.

Följ ämnen i artikeln